Numer e‑materiału: Temat 74
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Bezpieczne wakacje
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń doskonali umiejętność organizowania bezpiecznych zabaw i gier. W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń rozwija umiejętność samodzielnej eksploracji świata, rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych poprzez poznanie zasad organizowania bezpiecznego wypoczynku podczas wakacji w różnych miejscach.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
IV. Edukacja przyrodnicza
2 Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:
2) posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej;
5) reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia jego lub innej osoby;
8) ubiera się odpowiednio do stanu pogody, poszukuje informacji na temat pogody, wykorzystując np. internet;
11) ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego, np. nagła zmiana pogody, huragan, ulewne deszcze, burza, susza oraz ich następstwa: powódź, pożar, piorun; określa odpowiednie sposoby zachowania się człowieka w takich sytuacjach;
IX. Wychowanie fizyczne
3 Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno‑sportowych. Uczeń:
1) organizuje zespołową zabawę lub grę ruchową z wykorzystaniem przyboru lub bez;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia zasady bezpiecznej wędrówki w górach.

  • Wymienia zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą.

  • Wymienia numery alarmowe.

  • Odgrywa scenkę przedstawiającą sytuację zagrażającą bezpieczeństwu.

  • Wykonuje plakat przedstawiający przydatne numery alarmowe.

  • Klasyfikuje rodzaj ekwipunku do odpowiedniego typu wyprawy.

  • Określa zasady prawidłowego zachowania podczas wakacyjnych wyjazdów.

  • Opowiada o swoich wymarzonych wakacjach.

  • Gra w grę opartą o zdobytą wiedzę z zakresu wakacyjnych zasad bezpieczeństwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i eksprecji kulturalnej.

  • Kompetencje cyfrowe.