Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Dusza anielska w czerepie rubasznym
. Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje okoliczności powstania Grobu Agememnona J. Słowackiego,
wskazuje funkcję nawiązań do historii starożytnej Grecji w poemacie Słowackiego,
przedstawia opinię na temat Polski i Polaków zawartą w wierszu,
formułuje argumenty w dyskusji,
określa przynależność gatunkową Grobu Agamemnona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał
Dusza anielska w czerepie rubasznym
. Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego. Prosi uczestników zajęć, by przeczytali fragmenty Grobu Agememnona oraz informacje zamieszczone w bloku tekstowym e‑materiału, obejrzeli film z prezentacji TED i wykonali polecenie 1, które mu towarzyszy.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu. W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wysłuchują nagrania pt. Słowackiego greckie sny o Polsce zamieszczonego w bloku tekstowym e‑materiału. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej kolejne pytania towarzyszące tekstowi krytycznoliterackiemu M. Kalinowskiej. Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie zarzuty przeciwko narodowi polskiemu formułuje poeta? Prosi jednego z uczniów, by zapisywał pomysły uczniów na tablicy. Następnie spośród chętnych uczniów wybiera trzech, którzy wcielą się w rolę oskarżycieli, i trzech którzy będą pełnić rolę obrońców Polski. Przez 5‑7 minut prowadzą dyskusję: oskarżyciele posługując się argumentami Słowackiego, obrońcy poszukując argumentów w historii Polski i dziełach innych twórców, także romantycznych. Mogą do tego celu wykorzystać informacje zaczerpnięte z filmu, który obejrzeli przed lekcją. Pozostali uczniowie mogą wspierać wybraną stronę, podpowiadając argumenty.
Następnie uczniowie, w parach, wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćw. 3, 5, 8 i 10. Jeśli wystarczy czasu, mogą także wykonać polecenia towarzyszące prezentacji TED.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel może zadać pytania: Jak rozumiecie określenie, którym posłużył się poeta w odniesieniu do Polaków:
Dusza anielska w czerepie rubasznym
? Czy Słowacki czuje się współodpowiedzialny za naród, którego jest przedstawicielem? Czy wady, które opisał, są charakterystyczne także dla współczesnych Polaków? Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Kontynuacją dyskusji przeprowadzonej w końcowej części lekcji jest praca domowa: ćw. 11 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Encyklopedia sztuki starożytnej: Europa, Azja, Afryka, Ameryka, Kazimierz Michałowski (wstęp). Warszawa 1975.
George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.