Autorka e‑materiału: Anna Caruk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Is There One Healthy Diet? / Czy istnieje jedna zdrowa dieta?

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.11, II.2, II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, III.1, III.2, III.4, IV.2, IV.3, IV.6, V.2, V.3, V.6, V.10, V.11, V.12, VIII.3, X, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze zdrowym żywieniem.

  2. Uczeń rozróżnia wartościowe i bezwartościowe produkty spożywcze ze względu na ich skład.

  3. Uczeń opisuje niezdrowe nawyki żywieniowe oraz konsekwencje dla zdrowia, jakie się z nimi wiążą.

  4. Uczeń umie wymienić zdrowe nawyki żywieniowe oraz opisać korzyści zdrowotne z nich wynikające.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat wpływu diety na własne zdrowie fizyczne i kondycję psychiczną.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat zdrowych nawyków żywieniowych i kształtuje poczucie własnego wpływu na swój stan zdrowia fizycznego i psychicznego, czyli na codzienne funkcjonowanie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy/inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie sprawdzają przed lekcją znaczenie wyrazów: fibre, protein, carbohydrates, vitamins i przygotowują przykłady produktów o wysokim poziomie każdej z tych substancji odżywczych. Jeszcze przed lekcją starają się zrozumieć funkcje poszczególnych substancji. Nauczyciel może poprosić uczniów, żeby przez tydzień prowadzili dziennik i zapisywali posiłki (menu całodniowe lub np. tylko śniadania albo obiady).

  2. Nauczyciel wyświetla zdjęcie śniadania (Przeczytaj) i pyta uczniów: What did you have for breakfast today? Would you call it a healthy breakfast? Why/why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  3. W ramach rozgrzewki uczniowie grupują wyrazy w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst My New Life i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach uzupełniają Exercise 34 (Przeczytaj). Chętni odczytują zdania na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie, pracując w parach, rozmawiają na temat swojej diety. Opisują, jakie produkty z grup leafy greens, starchy vegetables, fibre, proteins jedzą regularnie, i jak mogliby ulepszyć dietę. Jeśli uczniowie zostali uprzednio poproszeni o prowadzenie dziennika, w którym zapisywali posiłki, mogą to w tym ćwiczeniu wykorzystać i wspólnie z kolegą/koleżanką przeanalizować zapisy pod kątem wartości odżywczych.

  4. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie nanoszą podane nazwy produktów na ilustrację w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba zapisuje odpowiedzi na tablicy.

  5. Uczniowie oglądają prezentację i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i uzupełniają Exercise 34 (Prezentacja multimedialna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach odgrywają scenkę wizyty u dietetyka. Uczeń A jest dietetykiem udzielającym porad klientowi, a uczeń B jest klientem, który źle się odżywia i potrzebuje pomocy w ułożeniu diety. Uczniowie odgrywają scenę dwa razy, zamieniając się rolami. Chętni prezentują scenki na forum klasy. Uczniowie stosują słownictwo z prezentacji multimedialnej i słownika (Przeczytaj). Jeśli przed lekcją przygotowali dzienniki żywienia, mogą znów posłużyć się notatkami, aby rozmowa nabrała bardziej spersonalizowanego charakteru.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently read an article on a certain website, concerning a shocking but popular diet. Share your opinion on the article on your blog. Your blog entry should consist of 100–150 words. Write:

  • what shocked you about the article and why;

  • why the diet is popular and who it is popular with;

  • what’s your opinion on such diets and why;

  • recommend a balanced diet and give a reason for that.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Na podstawie informacji z prezentacji multimedialnej w e‑materiale uczniowie tworzą ulotkę informacyjną na temat zdrowej diety. Ulotka powinna zawierać dwa rodzaje porad: Dos and Don’ts. Uczniowie wykonują ulotkę w parach podczas lekcji i następnie prezentują ją kolegom/koleżankom. Mogą też przygotować ulotkę samodzielnie w ramach pracy domowej i na kolejnej lekcji ją zaprezentować.