Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Szymon Domański
Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Пирами́да рациона́льного пита́ния / Piramida zdrowego żywienia
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada, czym jest piramida żywienia, używając nazw zdrowych i niezdrowych produktów oraz ich składników;
opisuje swoje nawyki żywieniowe i ustala, czy odpowiadają one zasadom zdrowego żywienia;
stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe, dzięki czemu potrafi zaprosić kogoś do stołu, na posiłek, podziękować za zaproszenie lub posiłek;
pisze na portalu społecznościowym post, w którym opisuje swój jadłospis w kontekście zasad zdrowego żywienia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
zwraca uwagę na podobieństwo języka rosyjskiego do polskiego;
reflektuje na temat zdrowego odżywiania;
interesuje się kulturą rosyjską w zakresie żywienia i kulinariów.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – stosowanie nowych słów w znanym kontekście, praca z tekstem, domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu;
strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy;
strategie kompensacyjne – uczeń używa języka w prostych sytuacjach komunikacyjnych związanych z tematem lekcji, mając stosunkowo niewielką wiedzę z zakresu gramatyki języka rosyjskiego;
strategie metakognitywne – łączenie nowych informacji z już znanymi;
strategie społeczne – kształtowanie umiejętności współpracy w grupie (ćwiczenia komunikacyjne).
Metody i techniki nauczania:
Metody:
komunikatywna;
kognitywna;
zintegrowanego nauczania;
podająca;
praktyczna;
aktywizująca.
Techniki:
praca z użyciem komputera;
praca z tekstem;
dyskusja w parach lub na forum klasy;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca z całym zespołem klasowym.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu; projektor lub tablica multimedialna;
wydrukowane różne przykładowe piramidy żywieniowe;
słowniki rosyjsko‑polskie i polsko‑rosyjskie, mogą być w wersji elektronicznej (po jednym na grupę).
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności). Nauczyciel wita uczniów po rosyjsku (Здравствуйте; Добрый день; Доброе утро).
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą rozmawiać o nawykach żywieniowych. Może rozpocząć lekcję od zadania uczniom pytania: Что вы знаете о пирамиде рационального питания? Как рациональное питание помогает нам заботиться о своём здоровье? Nauczyciel ustala, czy uczniowie potrafią nazwać produkty, które uznawane są za zdrowe oraz takie, które nie są zdrowe.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji i przedstawia uczniom jej cele.
Faza realizacyjna:
Klasa zostaje podzielona na niewielkie, trzy- lub czteroosobowe zespoły. Powinny one być zróżnicowane pod względem umiejętności i potrzeb edukacyjnych uczniów.
Zadaniem każdego zespołu jest stworzenie definicji piramidy zdrowego żywienia i wymienienie produktów, jakie powinny się w niej znaleźć. Następnie uczniowie przygotowują modelową piramidę. Uczniowie w grupach opowiadają także o swoich nawykach żywieniowych. Słownictwo potrzebne im do wykonania zadań grupowych należy wprowadzić za pomocą materiału z sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel wyświetla tekst na ekranie, grupy analizują tekst, korzystają ze słowniczków zawartych w e‑materiale. Alternatywnie nauczyciel może odczytać tekst z sekcji „Przeczytaj” lub poprosić o przeczytanie tekstu ucznia zdolnego. W podobny sposób uczniowie powinni pracować z materiałem gramatycznym. Podczas pracy w grupach uczniowie analizują przygotowane przez nauczyciela piramidy żywieniowe (powinny one być proste, zawierać znane uczniom nazwy produktów spożywczych).
Po upływie czasu wyznaczonego na pracę w grupach uczniowie prezentują jej efekty. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i ocenia wystąpienia zespołów.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 do tekstu źródłowego.
Nauczyciel wprowadza materiał gramatyczny dotyczący form osobowych czasownika заботиться (о ком? о чём?). Uczniowie powtarzają formy osobowe czasownika w czasie teraźniejszym i jednocześnie ćwiczą wymowę. Następnie uczniowie ćwiczą zastosowanie form osobowych czasownika заботиться (о ком? о чём?) w kontekście.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zwroty grzecznościowe związane z zaproszeniem na posiłek, podziękowaniem za zaproszenie oraz za posiłek itp. Uczniowie na głos powtarzają wyrażenia za nauczycielem, następnie pracują w parach.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–5 do części „Zapamiętaj”.
Nauczyciel przedstawia uczniom multimedium – grę dydaktyczną. Uczniowie wybierają formę uczestnictwa w grze (indywidualnie bądź w parach). Uczniowie rozwiązują zadania w grze, przechodząc do kolejnych poziomów (łatwy, średni bądź trudny). Nauczyciel wspiera uczniów podczas rozwiązywania zadań w grze i w fazie końcowej podsumowuje wyniki.
Uczniowie wykonują polecenia 1–3 do multimedium i utrwalają poznane słownictwo i zdobytą wiedzę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stopień opanowania materiału z lekcji. Zadaniem każdego ucznia jest napisanie trzech zdań o zdrowym odżywianiu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie muszą napisać post, w którym przedstawią swój codzienny jadłospis. Nauczyciel będzie oceniał prace domowe pod względem poprawności zastosowanych struktur leksykalno‑gramatycznych oraz efektywności realizacji celów komunikacyjnych.
Materiały pomocnicze:
Wydrukowane przykładowe piramidy żywienia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Można zaproponować uczniom następujące ćwiczenie: uczniowie przygotowują w domu grafikę z piramidą zdrowego żywienia, umieszczając na niej tylko te produkty, które jedzą na co dzień. Prezentacji pracy powinien towarzyszyć komentarz ustny (На первой ступени размещены макароны и каши. Это полезные продукты itp.).