Imię i nazwisko autora: Szymon Domański

Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: Пирами́да рациона́льного пита́ния / Piramida zdrowego żywienia

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada, czym jest piramida żywienia, używając nazw zdrowych i niezdrowych produktów oraz ich składników;

  • opisuje swoje nawyki żywieniowe i ustala, czy odpowiadają one zasadom zdrowego żywienia;

  • stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe, dzięki czemu potrafi zaprosić kogoś do stołu, na posiłek, podziękować za zaproszenie lub posiłek;

  • pisze na portalu społecznościowym post, w którym opisuje swój jadłospis w kontekście zasad zdrowego żywienia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zwraca uwagę na podobieństwo języka rosyjskiego do polskiego;

  • reflektuje na temat zdrowego odżywiania;

  • interesuje się kulturą rosyjską w zakresie żywienia i kulinariów.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – stosowanie nowych słów w znanym kontekście, praca z tekstem, domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu;

  • strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy;

  • strategie kompensacyjne – uczeń używa języka w prostych sytuacjach komunikacyjnych związanych z tematem lekcji, mając stosunkowo niewielką wiedzę z zakresu gramatyki języka rosyjskiego;

  • strategie metakognitywne – łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne – kształtowanie umiejętności współpracy w grupie (ćwiczenia komunikacyjne).

Metody i techniki nauczania:

Metody:

  • komunikatywna;

  • kognitywna;

  • zintegrowanego nauczania;

  • podająca;

  • praktyczna;

  • aktywizująca.

Techniki:

  • praca z użyciem komputera;

  • praca z tekstem;

  • dyskusja w parach lub na forum klasy;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca z całym zespołem klasowym.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu; projektor lub tablica multimedialna;

  • wydrukowane różne przykładowe piramidy żywieniowe;

  • słowniki rosyjsko‑polskie i polsko‑rosyjskie, mogą być w wersji elektronicznej (po jednym na grupę).

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności). Nauczyciel wita uczniów po rosyjsku (Здравствуйте; Добрый день; Доброе утро).

  • Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą rozmawiać o nawykach żywieniowych. Może rozpocząć lekcję od zadania uczniom pytania: Что вы знаете о пирамиде рационального питания? Как рациональное питание помогает нам заботиться о своём здоровье? Nauczyciel ustala, czy uczniowie potrafią nazwać produkty, które uznawane są za zdrowe oraz takie, które nie są zdrowe.

  • Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji i przedstawia uczniom jej cele.

Faza realizacyjna:

  • Klasa zostaje podzielona na niewielkie, trzy- lub czteroosobowe zespoły. Powinny one być zróżnicowane pod względem umiejętności i potrzeb edukacyjnych uczniów.

  • Zadaniem każdego zespołu jest stworzenie definicji piramidy zdrowego żywienia i wymienienie produktów, jakie powinny się w niej znaleźć. Następnie uczniowie przygotowują modelową piramidę. Uczniowie w grupach opowiadają także o swoich nawykach żywieniowych. Słownictwo potrzebne im do wykonania zadań grupowych należy wprowadzić za pomocą materiału z sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel wyświetla tekst na ekranie, grupy analizują tekst, korzystają ze słowniczków zawartych w e‑materiale. Alternatywnie nauczyciel może odczytać tekst z sekcji „Przeczytaj” lub poprosić o przeczytanie tekstu ucznia zdolnego. W podobny sposób uczniowie powinni pracować z materiałem gramatycznym. Podczas pracy w grupach uczniowie analizują przygotowane przez nauczyciela piramidy żywieniowe (powinny one być proste, zawierać znane uczniom nazwy produktów spożywczych).

  • Po upływie czasu wyznaczonego na pracę w grupach uczniowie prezentują jej efekty. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i ocenia wystąpienia zespołów.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 do tekstu źródłowego.

  • Nauczyciel wprowadza materiał gramatyczny dotyczący form osobowych czasownika  заботиться (о ком? о чём?). Uczniowie powtarzają formy osobowe czasownika w czasie teraźniejszym i jednocześnie ćwiczą wymowę. Następnie uczniowie ćwiczą zastosowanie form osobowych czasownika заботиться (о ком? о чём?) w kontekście.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zwroty grzecznościowe związane z zaproszeniem na posiłek, podziękowaniem za zaproszenie oraz za posiłek itp. Uczniowie na głos powtarzają wyrażenia za nauczycielem, następnie pracują w parach.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–5 do części „Zapamiętaj”.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom multimedium – grę dydaktyczną. Uczniowie wybierają formę uczestnictwa w grze (indywidualnie bądź w parach). Uczniowie rozwiązują zadania w grze, przechodząc do kolejnych poziomów (łatwy, średni bądź trudny). Nauczyciel wspiera uczniów podczas rozwiązywania zadań w grze i w fazie końcowej podsumowuje wyniki.

  • Uczniowie wykonują polecenia 1–3 do multimedium i utrwalają poznane słownictwo i zdobytą wiedzę.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel sprawdza stopień opanowania materiału z lekcji. Zadaniem każdego ucznia jest napisanie trzech zdań o zdrowym odżywianiu.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie muszą napisać post, w którym przedstawią swój codzienny jadłospis. Nauczyciel będzie oceniał prace domowe pod względem poprawności zastosowanych struktur leksykalno‑gramatycznych oraz efektywności realizacji celów komunikacyjnych.

Materiały pomocnicze:

  • Wydrukowane przykładowe piramidy żywienia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Można zaproponować uczniom następujące ćwiczenie: uczniowie przygotowują w domu grafikę z piramidą zdrowego żywienia, umieszczając na niej tylko te produkty, które jedzą na co dzień. Prezentacji pracy powinien towarzyszyć komentarz ustny (На первой ступени размещены макароны и каши. Это полезные продукты itp.).