Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora

Tomasz Sobiepan

Przedmiot

fizyka

Temat zajęć

Jak przebiega proces jonizacji w gazach?

Grupa docelowa

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia procesy jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji

Uczeń:

  1. określi, na czym polega proces jonizacji w gazach,

  2. wymieni czynniki, które wywołują ten proces,

  3. wyjaśni, w jaki sposób dochodzi do jonizacji atomów pod wpływem każdego z tych czynników,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do wyjaśnienia szczególnych przypadków jonizacji w gazach.

Strategia nauczania

ocenianie kształtujące

Formy zajęć

praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne

tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze

animacja /model 3D z niniejszego e‑materiału

PRZEBIEG LEKCJI

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel krótko opowiada o widowiskowych skutkach jonizacji gazów (np. piorun) i zachęca do zrozumienia procesów, które prowadzą do tego zjawiska.
Pytania do uczniów:

  • Jak zbudowany jest atom?

  • Co to jest promieniowanie alfa, beta, gamma?

  • W jaki sposób można wytworzyć silne pole elektryczne?

Realizacja

  1. Nauczyciel prowadzi wykład problemowy w oparciu o tekst części „Warto przeczytać”, zachęca uczniów do formułowania hipotez.

  2. Uczniowie pracują indywidualnie z animacją z e‑materiału. Nauczyciel zachęca do samodzielności, a w razie potrzeby powtórzenia części animacji w celu dogłębnego zrozumienia zagadnień.

  3. Nauczyciel łączy uczniów w pary i prosi o rozwiązanie zadań nr 1, 3, 5, 6, 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy i motywuje do pracy chwaląc za dobre rozwiązania i samodzielne wyciąganie wniosków.

Podsumowanie

Nauczyciel pyta, które rozwiązanie zadania sprawiło uczniom najwięcej przyjemności, a które najwięcej trudności i dlaczego. Odpowiadając, uczniowie uświadamiają sobie własny proces uczenia się i zadania, jakie przed nimi stoją. W razie potrzeby, nauczyciel pomaga im w tym dostarczając informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 2, 4, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przy stosowaniu strategii odwróconej klasy, jako praca domowa.