Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Z czego i w jaki sposób powstają wyroby ceramiczne?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia składniki niezbędne do produkcji wyrobów ceramicznych;
wymienia cechy ceramiki, które wpływają na jej liczne zastosowania;
opisuje proces powstawania wyrobów ceramicznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
praktyczna.
Metody i techniki nauczania:
grafika interaktywna;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
cwiczenia uczniowskie;
okienko informacyjne;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału. Uczniowie wykonują z gliny samoutwardzalnej wyroby wg własnej kreatywności.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „W jaki sposób powstają wyroby ceramiczne?”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treściami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, które dotyczą minerałów. Po wyznaczonym czasie, samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6 w e‑materiału w sekcji „Sprawdź się”, po czym chętna osoba na forum klasy udziela odpowiedzi. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej przypadkowo uszeregowane kroki procesu wytwarzania ceramiki, a uczniowie mają za zadanie uporządkować je zgodnie z kolejnością. Następnie uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treściami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, dotyczącymi procesu wyrobu ceramiki. Po wyznaczonym czasie, nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej opisy poszczególnych etapów produkcji ceramiki, a uczniowie mają za zadanie dopasować te opisy do odpowiednich etapów. Następuje powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie propozycji uczniów z informacjami, jakie uczniowie pozyskali podczas lekcji.
Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem zawartym w grafice interaktywnej, po czym wykonują ćwiczenia.
Uczniowie sprawdzają samodzielnie swoja wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie okienko może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnej nauki w domu.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje prezentację multimedialną zawierającą przypadkowo uszeregowane kroki procesu wytwarzania ceramiki oraz same opisy każdego etapu produkcji bez podpisu z nazwą etapu.
Zadaniem uczniów jest przyniesienie na lekcję gliny samoutwardzalnej.