Dla nauczyciela
Autor: Sylwia Brawata
Przedmiot: biologia
Temat: Skrzydła, pióra i lot
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz budowę skrzydeł ptaków.
Rozpoznasz rodzaje ptasich piór i wykażesz różnice w ich budowie.
Scharakteryzujesz różne rodzaje ptasiego lotu.
Przedstawisz przystosowania ptaków do lotu.
Wyjaśnisz, dlaczego niektóre gatunki ptaków nie potrafią latać.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
obserwacja;
praca z filmem;
mapa myśli;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale: film „Skrzydła, pióra i lot” oraz grafika interaktywna „Budowa skrzydeł pingwinów (Spheniscidae)”;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duże arkusze szarego papieru;
flamastry;
dla każdej grupy: zestaw ptasich piór różnego rodzaju (lotki, sterówki, pióra puchowe i pokrywowe), lupy.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel, wprowadzając uczniów w temat lekcji, prezentuje różne rodzaje ptasich piór (lotki, sterówki, pióra puchowe i pokrywowe).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co sprawia, że niektóre ptaki potrafią latać, a inne nie?”. Wybrana osoba wszystkie odpowiedzi zapisuje na tablicy.
Nauczyciel informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i omawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla film pt. Skrzydła, pióra i lot. Po projekcji prosi uczniów, aby skonfrontowali swoje odpowiedzi zapisane na tablicy z informacjami przedstawionymi w filmie.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół – na podstawie filmu oraz tekstu zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj” – opracowuje inne zagadnienie:
grupa I – teorie na temat powstawania ptasich skrzydeł;
grupa II – budowa ptasich skrzydeł;
grupa III – budowa, rodzaje i funkcje ptasich piór;
grupa IV – specyfika ptasiego lotu.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup prezentują jej wyniki. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie pracują w tych samych zespołach. Otrzymują arkusze szarego papieru i flamastry. Zadaniem każdej grupy jest utworzenie mapy myśli przedstawiającej przystosowania ptaków do lotu przejawiające się w ich budowie anatomicznej i morfologicznej. Ta grupa, która wykona najlepszą mapę – tzn. najbardziej poprawną i zawierającą najwięcej informacji – wygrywa.
Grupy wywieszają swoje mapy myśli. Nauczyciel wspólnie z uczniami wyłania zwycięzców.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną przedstawiającą budowę skrzydeł pingwinów. W parach wykonują polecenia od 1 do 3. Chętni uczniowie odczytują swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel ocenia ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Praca w grupach. Każdy zespół otrzymuje lupy i zestaw ptasich piór, na który składają się lotki, sterówki, pióra puchowe i pokrywowe. Uczniowie przeprowadzają obserwację makroskopową: nazywają poszczególne rodzaje piór i wykazują różnice w ich budowie; posługując się lupą, obserwują haczyki umieszczone na promykach i wyjaśniają ich funkcję. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.
Chętni uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na zajęciach dotyczącą przystosowań ptaków do lotu.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną na temat przystosowań ptaków do lotu.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Nauczyciel może wykorzystać film pt. „Skrzydła, pióra i lot” na lekcji poświęconej ogólnej charakterystyce ptaków.