Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.9.3
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Schweiz und ihr Held: Wilhelm Tell / Szwajcaria i jej bohater: Wilhelm Tell
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania wydarzeń z przeszłości
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
uporządkuje informacje na temat szwajcarskiego bohatera;
opisze, czym zasłużył się Wilhelm Tell dla swego kraju;
sformułuje pytania, które chciałby zadać wybranemu bohaterowi narodowemu.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ze sobą fragmentów zdań, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);
obniżanie poziomu lęku (słuchanie podań, legend).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z grą, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca grupowa,
forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek, słownik online,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie znanych bohaterów narodowych/ludowych. Przeprowadza krótką pogadankę, kim byli nazwani przez dzieci bohaterowie i czym się wsławili.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej oraz pyta, czy uczniowie widzieli jakiś film, czytali książkę bądź grali w grę związaną z Robin Hoodem (lub ewentualnie innym wymienionym przez uczniów bohaterem narodowym).
b) Faza realizacyjna:
Przed przeczytaniem tekstu z części Przeczytaj uczniowie wykonują Aufgabe 1 z części Sprawdź się. W ten sposób zapoznają się z najważniejszymi czasownikami z tekstu.
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Na bazie tekstu wykonują Übung 2 z części Przeczytaj.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występujące w tekście formy czasu Präteritum. Uczniowie odnajdują formy w tekście. W celu utrwalenia tworzenia form wykonują Übung 1 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 2, 3 i 4 w części Sprawdź się.
Uczniowie grają w grę, następnie wykonują polecenia do zamieszczonego multimedium: Übung 1 i 2 w części Gra edukacyjna oraz Aufgabe 5 i 6 w części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczniowie wybierają dowolnego bohatera (postać historyczną lub postać z kreskówki) i układają 5 pytań, które chcieliby mu zadać. Następnie starają się znaleźć odpowiedzi na te pytania, korzystając np. z zasobów Internetu lub wymyślając fikcyjne odpowiedzi. Wyniki pracy grupowej prezentowane są na forum.
Praca domowa
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów, aby pisemnie w 2–3 zdaniach odpowiedzieli na pytanie Was kannst du uns bereits über Wilhelm Tell erzählen?;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy o Wilhelmie Tellu i innych bohaterach narodowych; uczniowie grając w grę, notują informacje, które mogą być przydatne podczas takiej rozmowy;
po lekcji: powtórzenie słownictwa na temat Wilhelma Tella; uczniowie mogą przygotować fiszki z wyrazami lub zwrotami, które sprawiły im trudności podczas gry; następnie mogą sprawdzić stopień opanowania słownictwa, grając ponownie w grę.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0