Numer e‑materiału: 2.8.9.3

Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Die Schweiz und ihr Held: Wilhelm Tell / Szwajcaria i jej bohater: Wilhelm Tell

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania wydarzeń z przeszłości

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uporządkuje informacje na temat szwajcarskiego bohatera;

  • opisze, czym zasłużył się Wilhelm Tell dla swego kraju;

  • sformułuje pytania, które chciałby zadać wybranemu bohaterowi narodowemu.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ze sobą fragmentów zdań, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);

  • obniżanie poziomu lęku (słuchanie podań, legend).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z grą, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca grupowa,

  • forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek, słownik online,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie znanych bohaterów narodowych/ludowych. Przeprowadza krótką pogadankę, kim byli nazwani przez dzieci bohaterowie i czym się wsławili.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej oraz pyta, czy uczniowie widzieli jakiś film, czytali książkę bądź grali w grę związaną z Robin Hoodem (lub ewentualnie innym wymienionym przez uczniów bohaterem narodowym).

b) Faza realizacyjna:

  • Przed przeczytaniem tekstu z części Przeczytaj uczniowie wykonują Aufgabe 1 z części Sprawdź się. W ten sposób zapoznają się z najważniejszymi czasownikami z tekstu.

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Na bazie tekstu wykonują Übung 2 z części Przeczytaj.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występujące w tekście formy czasu Präteritum. Uczniowie odnajdują formy w tekście. W celu utrwalenia tworzenia form wykonują Übung 1 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 2, 3 i 4 w części Sprawdź się.

  • Uczniowie grają w grę, następnie wykonują polecenia do zamieszczonego multimedium: Übung 1 i 2 w części Gra edukacyjna oraz Aufgabe 5 i 6 w części Sprawdź się.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczniowie wybierają dowolnego bohatera (postać historyczną lub postać z kreskówki) i układają 5 pytań, które chcieliby mu zadać. Następnie starają się znaleźć odpowiedzi na te pytania, korzystając np. z zasobów Internetu lub wymyślając fikcyjne odpowiedzi. Wyniki pracy grupowej prezentowane są na forum.

Praca domowa

Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów, aby pisemnie w 2–3 zdaniach odpowiedzieli na pytanie Was kannst du uns bereits über Wilhelm Tell erzählen?;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy o Wilhelmie Tellu i innych bohaterach narodowych; uczniowie grając w grę, notują informacje, które mogą być przydatne podczas takiej rozmowy;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa na temat WilhelmTella; uczniowie mogą przygotować fiszki z wyrazami lub zwrotami, które sprawiły im trudności podczas gry; następnie mogą sprawdzić stopień opanowania słownictwa, grając ponownie w grę.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec