Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy kapitana Willarda i pułkownika Kurtza można nazwać bohaterami conradowskimi?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje bohatera conradowskiego i etykę conradowską,
porównuje kreacje bohaterów filmu F. F. Coppoli z ich literackimi pierwowzorami,
ocenia postępowanie bohaterów w kontekście etyki conradowskiej i idei nadczłowieka F. Nietzschego,
wskazuje teksty kultury, których bohaterów można nazwać conradowskimi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czy kapitana Willarda i pułkownika Kurtza można nazwać bohaterami conradowskimi?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 i 2 zawartego w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie powinni także przed lekcją, np. podczas wspólnego pokazu, obejrzeć film Coppoli Czas apokalipsy i przeczytać Jądro ciemności J. Conrada
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prosi wybranego ucznia o przeczytanie pytania znajdującego się we wprowadzeniu: Czy można interpretować bohaterów filmu przez pryzmat lektury powieści, czy są to zupełnie odrębne postaci? i rozpoczęcie rozmowy na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: Uzupełnij mapę myśli cytatami lub przykładami z Jądra ciemności i Czasu apokalipsy z sekcji „Mapa myśli”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenie 2 z mapy myśli uczniowie wykonują indywidualnie.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 4‑7. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Ćwiczenie 3 uczniowie wykonują indywidualnie, a następnie porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel pyta: Czy wśród postaci publicznych współczesnego świata można wskazać kogoś, kogo określilibyście mianem bohatera conradowskiego
Praca domowa:
Podaj przykład innego utworu literackiego lub filmowego, którego postaci można nazwać bohaterami conradowskimi. Uzasadnij swój wybór.
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Jacek Dukaj, Serce Mroku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2015.
Ad Astra, film Jamesa Graya
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.