Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Marta Hilgier
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Schools in Britain / Szkoły w Wielkiej Brytanii
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, III.1, III.4, IV.1, V.1, V.2, IX.1, X, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z brytyjską szkołą.
Uczeń potrafi opisać typowy dzień w szkole w Wielkiej Brytanii.
Uczeń potrafi opisać swój dzień szkolny.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o przedmiotach szkolnych.
Uczeń kształtuje świadomość różnic pomiędzy zwyczajami szkolnymi w Wielkiej Brytanii i w Polsce.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (błąd jako narzędzie doskonalenia, domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach/grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta: What time does your school start? What time do you usually finish school? How long are the breaks? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel może poprosić uczniów, aby podali dodatkowe nazwy czynności typowe dla domu i szkoły.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst School in Great Britain i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują zdania na forum klasy.
Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):
What do children do during the lunch break?
Do children in Britain wear uniforms?
At what age do children in Britain go to school?
Uczniowie odpowiadają zgodnie z informacjami zawartymi w tekście, a następnie odpowiadają na te same pytania w odniesieniu do ich własnej szkoły. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie School classes for children are obligatory in the UK i pyta uczniów: Are classes for children obligatory in Poland too? Uczniowie odpowiadają a następnie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie analizują mapę pojęć i uzupełniają Exercise 2 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie uzupełniają luki w Exercise 3 i 4 (Mapa pojęć) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach. Każdy opowiada o swoim dniu szkolnym według schematu z Exercise 3 (Mapa pojęć). Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedź kolegi/koleżanki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach. Odpowiadają na pytania z Exercise 8 (Sprawdź się):
What time do you begin your lessons?
Do you like going to school?
How many hours do you spend at school?
Nauczyciel może zachęcić uczniów o wzbogacenie wypowiedzi o pytania takie jak:
Do you have any extra activities? What are they?
What do you do to relax after school?
How many hours do you spend doing homework?
Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3, 5–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Describe your school day in an e‑mail to a friend from England. In the e‑mail:
write about what your day looks like;
describe what you do during the lunch break;
inform your friend about your extra activities.
Your answer shouldn't be longer than 50 words.
Materiały pomocnicze: mapa pojęć z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, na podstawie mapy pojęć z e‑materiału, pracując w parach, tworzą grę memo z nazwami sześciu pojęć z mapy i ich ilustracjami wykonanymi we własnym zakresie.