Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak chronić powietrze przed zanieczyszczeniami?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XXII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:
2) wymienia podstawowe rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby (np. metale ciężkie, węglowodory, produkty spalania paliw, freony, pyły, azotany(V), fosforany(V) (ortofosforany(V)), ich źródła oraz wpływ na stan środowiska naturalnego; wymienia działania (indywidualne/kompleksowe), jakie powinny być wprowadzane w celu ograniczania tych zjawisk; opisuje rodzaje smogu oraz mechanizmy jego powstawania;
3) proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Zakres rozszerzony
XXII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:
2) wymienia podstawowe rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby (np. metale ciężkie, węglowodory, produkty spalania paliw, freony, pyły, azotany(V), fosforany(V) (ortofosforany(V)), ich źródła oraz wpływ na stan środowiska naturalnego; wymienia działania (indywidualne/kompleksowe), jakie powinny być wprowadzane w celu ograniczania tych zjawisk; opisuje rodzaje smogu oraz mechanizmy jego powstawania;
3) proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia składniki powietrza i omawia jego właściwości;
wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczenia powietrza;
klasyfikuje zanieczyszczenia powietrza na gazowe, pyłowe, naturalne i antropogeniczne;
projektuje badania pozwalające identyfikować wybrane zanieczyszczenia powietrza;
sprawdza i interpretuje dane dotyczące jakości powietrza za pomocą narzędzi online;
wskazuje przykłady działań oraz dobre praktyki w zakresie poprawy jakości powietrza.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
metoda lekcji odwróconej;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
wirtualne laboratorium;
metaplan;
okienko informacyjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją:
Metoda lekcji odwróconej: Uczniowie zapoznają się z treściami dotyczącymi zanieczyszczeń powietrza zawartymi w e‑materiale. Mogą również poszukać informacji w innych źródłach.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Eksperyment chemiczny – „Jak wpływa na rośliny?”. Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta, który w jego obecności przeprowadzi eksperyment. Uczeń wybiera odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne przygotowane na stole laboratoryjnym. Pozostali na forum klasy formułują hipotezę. Uczeń asystent wykonuje kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu i wspólnie na forum całej klasy wyciągają wnioski .
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Jakie znasz substancje zanieczyszczające powietrze?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Jak powstają zanieczyszczenia powietrza? – doświadczenie 1 w wirtualnym laboratorium. Praca indywidualna uczniów z materiałem interaktywnym.
Metaplan. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A1/A2, mazaki. Ich zadaniem jest rozwiązanie problemu: Jak chronić powietrze przed zanieczyszczeniami? Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy daną metodą. Uczniowie analizują problem w odniesieniu do pytań: Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? i wyciągają na koniec wnioski. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania do dyskusji:
Jak wyszukiwać informacje o bieżącym stanie czystości powietrza w Polsce i jak je interpretować? Można skorzystać z linku: (https://ziemianarozdrozu.pl/encyklopedia/kategoria/26/zmiany-klimatu-zjawiska)
Jakie działania są podejmowane w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza?
Co ja mogę zrobić?
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu..
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A1/A2, mazaki.
Doświadczenie chemiczne: „Jak wpływa na rośliny?”
Sprzęt i szkło laboratoryjne: dwie kolby stożkowe z korkami, szkiełko zegarkowe. łyżeczka do spalań, palnik.
Odczynniki chemiczne: siarka w postaci pyłu, papierek uniwersalny, świeże gałązki sosny z zielonymi igłami, mogą być inne liście lub płatki kwiatów.
Instrukcja wykonania:
Czynności wykonuj pod dygestorium.
W kolbach stożkowych umieść po jednej gałązce sosny oraz zwilżony papierek uniwersalny.
Na metalowej łyżeczce do spalań umieść pyl siarkowy, po czym umieść ją w płomieniu palnika. Po stopieniu siarki i zauważeniu niebieskiego płomienia przenieś łyżeczkę do kolby 2 i przykryj korkiem/ lub szkiełkiem zegarkowym.
Pozostaw na kilka minut.
Obserwuj zachodzące zmiany w kolbie 1 i 2.
Karta charakterystyki substancji chemicznej.