Numer e‑materiału: Temat 30
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Piosenka dla babci i dziadka
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń rozwija umiejętność logicznego myślenia oraz poprawnego posługiwania się językiem polskim pozwalającą na komunikację poprzez poznanie wierszy i piosenki dla babci i dziadka.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VIII. Edukacja muzyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:
7) słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
2 Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew. Uczeń:
2) nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt w tym świąt narodowych;
II. Edukacja matematyczna
2 Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń:
4) porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza; stosuje znaki: .
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami. Uczeń:
2) dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10, liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100 (w prostszych przykładach);
4 Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych. Uczeń:
1) analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
2) układa i zapisuje opowiadanie złożone z 6–10 poprawnych wypowiedzeń w ramach zagadnień opracowanych podczas zajęć; opisuje np. osobę, przedmiot, element świata przyrody na podstawie własnych obserwacji lub lektury;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha z uwagą wierszy pt. „Dla babci” i „Dla dziadka” autorstwa Doroty Gellner.

  • Wyszukuje potrzebne informacje zawarte w tekście.

  • Słucha „Piosenki dla babci i dziadka”.

  • Śpiewa poznaną piosenkę samodzielnie lub z grupą uczniów.

  • Wymienia prezenty, które pojawiły się w tekście piosenki.

  • Maluje farbami portret swojej babci lub swojego dziadka.

  • Układa i zapisuje krótką notatkę dotyczącą swojej babci.

  • Dzieli wyrazy na sylaby i odwrotnie.

  • Porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.

  • Rozwiązuje proste zadanie tekstowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.