Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Jolanta Fainstein‑Pasternak
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: У́лица‑си́мвол – Арба́т / Ulica symbol – Arbat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II; poziom językowy A2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje słownictwo z zakresu kultury i architektury, aby móc wypowiedzieć się na temat zabytków i innych interesujących miejsc;
opowiada o ciekawych miejscach w Moskwie, w tym o słynnej ulicy Arbat;
pisze e‑mail, w którym charakteryzuje godne uwagi miejsca w swojej miejscowości.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje zajęcia z języka rosyjskiego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: umiejscowienie nowych słów w kontekście, kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne - ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców), rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego i angielskiego, odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
praktyczna – burza mózgów,
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,
kognitywna – udzielanie objaśnień,
podająca – opis,
programowa – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,
projektor multimedialny,
zeszyt przedmiotowy,
tekst źródłowy,
ilustracja interaktywna,
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, jakie słynne ulice znają. Uczniowie podają swoje odpowiedzi i opowiadają, jakie ciekawe obiekty znajdują się przy wymienionych przez nich ulicach. Nauczyciel prosi uczniów, by opowiedzieli o ulicy ich marzeń, którą stale chcieliby odwiedzać. Następnie prezentuje wprowadzenie do lekcji oraz jej cele.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie słowa są dla uczniów zrozumiałe. W przypadku nieznajomości poszczególnych słów uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku.
Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Następnie reprezentanci grup przedstawiają swoje odpowiedzi, a pozostali uczniowie wraz z nauczycielem korygują błędy.
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację interaktywną przedstawiającą znane budynki i charakterystyczne miejsca na Arbacie. Uczniowie poznają wyrazy i wyrażenia służące do opisywania miejsc.
Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium. Następnie chętni uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, a pozostali wraz z nauczycielem korygują błędy.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z części Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, pytają się wzajemnie, jakie miasto ostatnio zwiedzili, jaka ulica najbardziej im się podobała i jakie ciekawe miejsca tam się znajdują.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z części Sprawdź się. Nauczyciel przeczyta prace uczniów i oceni je pod kątem zawartych informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów językowych. Nauczyciel wskazuje na mocne strony prac uczniów, powołując się na wcześniej ustalone z uczniami kryteria. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole Ocenianiem Przedmiotowym i Wewnątrzszkolnym Ocenianiem zawartym w Statucie szkoły z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów z dysfunkcjami.
Materiały pomocnicze:
ilustracja interaktywna, słownik
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
W trakcie lekcji uczniowie mogą wcielić się w role przewodników po Arbacie i turystów. Przewodnicy oprowadzają turystów, pokazując im interesujące miejsca, a turyści zadają pytania dodatkowe.
Po lekcji na podstawie ilustracji interaktywnej uczniowie mogą przygotować mapkę ulicy wybranego miasta z zaznaczonymi ciekawymi miejscami i zaprezentować ją na kolejnej lekcji.