Imię i nazwisko autora: Jolanta Fainstein‑Pasternak

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: У́лица‑си́мвол – Арба́т / Ulica symbol – Arbat

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II; poziom językowy A2

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
9) prosi o radę i udziela rady;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
9) prosi o radę i udziela rady;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo z zakresu kultury i architektury, aby móc wypowiedzieć się na temat zabytków i innych interesujących miejsc;

  • opowiada o ciekawych miejscach w Moskwie, w tym o słynnej ulicy Arbat;

  • pisze e‑mail, w którym charakteryzuje godne uwagi miejsca w swojej miejscowości.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje zajęcia z języka rosyjskiego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego świata.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: umiejscowienie nowych słów w kontekście, kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • strategie kognitywne - ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców), rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego i angielskiego, odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • praktyczna – burza mózgów,

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień,

  • podająca – opis,

  • programowa – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,

  • projektor multimedialny,

  • zeszyt przedmiotowy,

  • tekst źródłowy,

  • ilustracja interaktywna,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, jakie słynne ulice znają. Uczniowie podają swoje odpowiedzi i opowiadają, jakie ciekawe obiekty znajdują się przy wymienionych przez nich ulicach. Nauczyciel prosi uczniów, by opowiedzieli o ulicy ich marzeń, którą stale chcieliby odwiedzać. Następnie prezentuje wprowadzenie do lekcji oraz jej cele.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie słowa są dla uczniów zrozumiałe. W przypadku nieznajomości poszczególnych słów uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku.

  • Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Następnie reprezentanci grup przedstawiają swoje odpowiedzi, a pozostali uczniowie wraz z nauczycielem korygują błędy.

  • Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację interaktywną przedstawiającą znane budynki i charakterystyczne miejsca na Arbacie. Uczniowie poznają wyrazy i wyrażenia służące do opisywania miejsc.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium. Następnie chętni uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, a pozostali wraz z nauczycielem korygują błędy.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z części Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, pytają się wzajemnie, jakie miasto ostatnio zwiedzili, jaka ulica najbardziej im się podobała i jakie ciekawe miejsca tam się znajdują.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z części Sprawdź się. Nauczyciel przeczyta prace uczniów i oceni je pod kątem zawartych informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów językowych. Nauczyciel wskazuje na mocne strony prac uczniów, powołując się na wcześniej ustalone z uczniami kryteria. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole Ocenianiem Przedmiotowym i Wewnątrzszkolnym Ocenianiem zawartym w Statucie szkoły z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów z dysfunkcjami.

Materiały pomocnicze:

ilustracja interaktywna, słownik


Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • W trakcie lekcji uczniowie mogą wcielić się w role przewodników po Arbacie i turystów. Przewodnicy oprowadzają turystów, pokazując im interesujące miejsca, a turyści zadają pytania dodatkowe.

  • Po lekcji na podstawie ilustracji interaktywnej uczniowie mogą przygotować mapkę ulicy wybranego miasta z zaznaczonymi ciekawymi miejscami i zaprezentować ją na kolejnej lekcji.