Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Neologizmy, czyli innowacje językowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
omówi sposoby tworzenia nowych wyrazów;
scharakteryzuje rodzaje zapożyczeń;
wyjaśni, jakie funkcje pełnią neologizmy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje pytania otwierające dyskusję wstępną lekcji: W jakich sytuacjach powstają w języku nowe wyrazy? Jak przebiega ten proces? Czy już istniejące wyrazy mogą zyskać nowe znaczenia? Dlaczego? Uczniowie odpowiadają, przywołując przykłady z języka, którym się posługują na co dzień albo znają z mediów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali w parach polecenie 1 towarzyszące filmowi nr 1. Następnie prosi wybrane osoby o przedstawienie odpowiedzi, weryfikuje ich poprawność.
Następnie uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy, w których wykonują następujące zadanie: wyszukajcie w internecie memy utworzone przy użyciu neologizmów. Sporządźcie listę takich słów i przeanalizujcie mechanizmy powstania. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie prezentują i porównują efekty swojej pracy.Wybrana osoba odczytuje polecenie drugie z sekcji multimedialnej: Wskaż funkcje neologizmów słowotwórczych. Chętna osoba odczytuje odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odtwarza w klasie drugą część filmu. Uczniowie na podstawie wykładu wskazują kilka źródeł neologizmów frazeologicznych. Następnie wykonują oba ćwiczenia zamieszczone w sekcji.
Praca domowa:
Podaj kilka własnych przykładów neologizmów semantycznych.
Materiały pomocnicze:
https://www.bijp.uw.edu.pl/files/Waszakowa2017.pdf
Renata Przybylska, O języku polskim, Kraków 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film 1.”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.