Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Jarosz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Budowa relacyjnej bazy danych, etap II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, kiedy należy stosować relacje typu „wiele do wielu” oraz „jeden do jednego”.
Zastosujesz w praktyce relacje „jeden do wielu”, „wiele do wielu” oraz „jeden do jednego”.
Zaprojektujesz i zaimplementujesz kilka baz danych oraz powiążesz tabele odpowiednimi relacjami w programie Microsoft Access lub LibreOffice Base.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
Microsoft Office 2003 lub nowszy (w tym: Access);
LibreOffice w wersji 5.3 lub nowszej (w tym: Base).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Budowa relacyjnej bazy danych, etap II”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Infografika”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu i programowania, np. wyodrębnianie encji w przykładowej bazie danych z życia codziennego. Chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Odnosząc się do treści zawartej w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie w parach konstruują alternatywny przykład, definiując samodzielnie problem, rozwiązanie i ewentualną implementację. Rezultaty omawiane są na forum klasy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑8, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 z sekcji „Infografika”.
Wskazówki metodyczne:
Lekcja może być wykorzystana do przeprowadzenia projektu grupowego.