Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formularze w bazach danych, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sklasyfikujesz podstawowe sposoby generowania formularzy i ocenisz ich skuteczność.
Przeanalizujesz, w jaki sposób formularze wpływają na wygodę i bezpieczeństwo użytkowania bazy danych.
Stworzysz różnego typu formularze umożliwiające edycję danych zgromadzonych w tabelach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik;
oprogramowanie LibreOffice Base 5.3 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formularze w bazach danych, etap I”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie przez chętną lub wybraną osobę najważniejszych informacji dotyczących baz danych.
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie pobierają załączniki zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie uruchamiają bazy danych na swoich komputerach. Powtarzają działania przedstawione na filmach.
Uczniowie w grupach na podstawie filmu z sekcji „Film samouczek” wykonują Polecenie 1.
Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać w czasie zajęć.
Wskazówki metodyczne:
Materiał można wykorzystać w czasie dwugodzinnych warsztatów, na których zostanie zrealizowany wraz z e‑materiałem Formularze w bazach danych, etap II.