Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Filozofowie starożytni skupiający się na ontologii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
II. Pierwsze pytanie filozoficzne: co stanowi archē świata? Uczeń:
2) kojarzy imiona jońskich filozofów przyrody (Tales, Anaksymander, Anaksymenes) z przyjętymi przez nich zasadami (woda, bezkres, powietrze);
III. Pierwsze spory filozoficzne. Uczeń:
3) dostrzega w rozumowaniach eleatów zalążek procedury dowodzenia (Parmenides) oraz argumentacji typu reductio ad absurdum (paradoksy Zenona z Elei);
IV. Atomizm grecki (filozofia Leucypa i Demokryta) jako paradygmat ontologii naturalistycznej. Uczeń:
1) formułuje własną odpowiedź na pytanie „czy istnieją przedmioty proste (niepodzielne)?” oraz w jego kontekście objaśnia stanowisko atomizmu i argumenty na jego rzecz;
2) podaje przykłady wyjaśniania wybranych zjawisk w świecie w odwołaniu do procesów składania i rozkładania konfiguracji składników prostszych;
3) przedstawia w zarysie historię poszukiwania w nauce nowożytnej i współczesnej najmniejszych cząstek materii;
4) rekonstruuje ponadczasowy spór o to, czy ludzkie czynności umysłowe można wyjaśnić wyłącznie w odwołaniu do procesów fizycznych: materializm vs. dualizm.
VII. Filozofia i kultura europejska jako „przypisy do Platona”. Uczeń:
3) wyjaśnia sens potoczny i sensy filozoficzne terminu idealizm;
4) wskazuje na wybranym przykładzie na obecność platonizmu w późniejszych epokach (np. w teologicznej myśli średniowiecznej, w nowożytnym matematycznym przyrodoznawstwie, w politycznych próbach budowania „państwa doskonałego”).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z różnymi starożytnymi modelami objaśnienia, czym jest świat i w jaki sposób powstaje.

  • Zrozumiesz motywy poszukiwania pierwszej przyczyny przez jońskich filozofów przyrody.

  • Dowiesz się, czym jest ontologia jako jedna z dyscyplin w obrębie filozofii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • relacjonuje różne starożytne modele objaśnienia, czym jest świat i w jaki sposób powstaje;

  • prezentuje motywy poszukiwania pierwszej przyczyny przez jońskich filozofów przyrody;

  • wyjaśnia, czym jest ontologia jako jedna z dyscyplin w obrębie filozofii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • burza mózgów;

  • praca z multimedium;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby poszukali w dowolnych źródłach informacji na temat różnych teorii powstania świata.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

  2. Burza mózgów. Prowadzący prosi uczniów, żeby zaprezentowali wyniki swoich poszukiwań w ramach przygotowania do lekcji. Wszystkie teorie dotyczące powstania świata zapisywane są na tablicy. Na tym etapie nie ma weryfikacji ani porządkowania propozycji uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy. Prowadzący prosi uczniów, żeby porównali swoje notatki z informacjami zapisanymi na tablicy. Następnie wspólnie z uczniami porządkuje informacje i wpisuje je na mapę myśli.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Animacja”. Odczytanie polecenia do multimedium: Zapoznaj się z animacją prezentującą, jak zagadnienie istnienia świata wyrażali różni filozofowie w starożytności. Zastanów się, czy pomiędzy poszczególnymi rozważaniami filozofów, poświęconymi zagadnieniu tego, co istnieje i w jaki sposób istnieje, można wskazać elementy wspólne. Swoje przemyślenia zapisz w postaci krótkiej notatki. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Po obejrzeniu animacji nauczyciel wyznacza ucznia, który ma za zadanie uzupełnić informacje zamieszczone na mapie myśli o treści pochodzące z filmu. W tym zadaniu pomaga mu cały zespół klasowy, podając swoje propozycje.

  4. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie wspólnie przyglądają się mapie myśli znajdującej się na tablicy i decydują, czy należy ją jeszcze uzupełnić.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.

Praca domowa:

  1. Wybierz jeden tekst kultury (np. obraz, powieść, film, komiks, grę), w którym jest mowa o tym, jak powstał świat lub człowiek. Przygotuj na ten temat 5‑slajdową prezentację multimedialną.

Materiały pomocnicze:

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

  • Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.

  • Bryson B., Krótka historia prawie wszystkiego, tłum. J. Bieroń, Poznań 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą obejrzeć multimedium jako wprowadzenie w temat lekcji.