Numer e‑materiału: 2.6.7.3

Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Wir gehen in eine Drogerie! / Idziemy do drogerii!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat wizyty w drogerii

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia produkty oferowane w drogerii;

  • opowiada, co kupuje w drogerii;

  • wyjaśnia, jakie produkty drogeryjne warto zabrać na wyjazd nad morze.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • aktywizująca - drama (pantomima), dyskusja,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • karteczki do losowania,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie rozpoczyna krótką dyskusję, zadając pytania: Czy chodzicie do drogerii? Jeżeli tak, to jak często? Jaką drogerię najczęściej odwiedzacie i dlaczego?  Uczniowie wymieniają swoje preferencje i uzsadaniają swoje zdanie.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Was kauft man in der Drogerie? Uczniowie w parach zastanawiają się nad dowolnym produktem. Wykorzystując pantomimę pokazują na forum czynność, do której wykonania potrzebny jest dany produkt. Pozostali uczniowie podają propozycje produktóww języku niemieckim, Ich lista zostaje zapisane przez nauczyciela na tablicy. Następnie uczniowie czytają e‑mail w części Przeczytaj i uzupełniają wcześniej zapisaną listę produktów o nowe nazwy, które pojawiły się w tekście. Nauczyciel czyta informacje z Übung 2 i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy informacja jest zawarta w tekście czy nie. W celu dalszego doskonalenia rozumienia tekstu uczniowie zaznaczają, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe (Übung 1) oraz uzupełniają zdania wyrazami/zwrotami z tekstu (Übung 3).

  • Każdy uczeń losuje jedną z karteczek z zapisaną nazwą działu drogerii, zgodnie z częścią Ilustracja interaktywna. Uczniowie tworzą grupy zgodnie z wylosowaną nazwą działu. Każda grupa przygotowują dla pozostałych grup quiz dotyczący zastosowania 2 produktów z zapisanego na karteczce działu; np. Dieses Produkt schützt vor dem Regen. Was ist das?, Was schützt die Augen vor der Sonne?, Welches Produkt reinigt den Körper? itd. wykorzystując w tym celu właściwe nagranie lub transkrypcję tekstów. W razie problemów ze zrozumieniem tekstów proszą o pomoc nauczyciela bądź korzystają ze słowniczka. Pytania zostają zapisane na kartkach i przekazane nauczycielowi. Nauczyciel odczytuje kolejno pytania, w razie potrzeby koryguje ich poprawność. Uczniowie odpowiadają na forum na pytania.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy Abteilung: Haare oraz Abteilung: Mundhygiene i prosi na podstawie Übung 2 chętnych uczniów o podejście do tablicy i przyporządkowanie produktów do danych działów. Następnie uczniowie w parach dopasowują nazwy działów do różnych grup produktów (Übung 1) oraz uzupełniają zdania właściwymi nazwami produków (Übung 3).

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 3 z części Sprawdź się, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia: dopasowują podpisy do obrazków, łączą w pary czasowniki w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami oraz tworzą liczbę mnogą podanych rzeczowników.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie odpowiedzieli sobie, jakie produkty często kupują w drogerii oraz czy znajdują ciekawe promocje, a jeżeli tak, to na jakie produkty. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty: In einer Drogerie kaufe ich …, Ich brauche …, Ich finde/finde nie Rabatte für…

  • Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 4 i 5 z części Sprawdź się: przyporządkowują podpisy do wskazanych elementów ilustracji oraz dopasowują rodzajniki do podanych wyrazów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 6 i 7 z części Sprawdź się: uzupełniają zdania podanymi wyrazami oraz piszą w wiadomości do przyjaciela, jakie produkty drogeryjne warto kupić przed wyjazdem nad morze.

Materiały pomocnicze:

Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego;

https://a-eins.ch [dostęp: 13.12.2023]

Nauczyciel wyświetla zdjęcie wprowadzające na stronie głównej i pyta uczniów:  Was für eine Website ist das? Po krótkiej burzy mózgów i udzieleniu odpowiedzi na pytanie nauczyciela uczniowie tworzą w parach pytania dotyczące informacji zawartych na stronie głównej, np. Wo liegt der Fachmarkt A1? Was kostet das Parking für eine Stunde? Wie lange ist der Fachmarkt A1 am Freitag geöffnet? Pytania zostają zapisane na karteczkach. Uczniowie odczytują swoje pytania, a pozostali uczniowie udzielają odpowiedzi. Następnie uczniowie na podstawie informacji zawartych w zakładce Geschäfte uczniowie wymieniają kilka nazw produktów, które można nabyć w każdym ze sklepów w Fachmarkt A1.

Nauczyciel wyjaśnia, że pojęcie das Parking używane jest w Szwajcarii na określenie der Parkplatz, stosowane w Niemczech.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem zawartym w ilustracji interaktywnej, aby uczniowie mogli efektywniej pracować na zajęciach;

  • w trakcie lekcji: uczniowie zostają podzieleni na grupy; każda grupa otrzymuje za zadanie przygotowanie listy produktów potrzebnych na wyjazd; pierwsza grupa planuje wyjazd jesienny w góry, druga grupa planuje wycieczkę w czasie lata do lasu, trzecia grupa planuje zimowy wyjazd na narty. Uczniowie przygotowują listę niezbędnych produktów z drogerii, które przydadzą się na ich wyjeździe.

  • po lekcji: uczniowie przygotowują notatkę dotyczącą swoich własnych planów na wakacje i tego, co uważają za ważne podczas pakowania artykułów drogeryjnych.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec