Numer e‑materiału: 1.1.11.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Kopf ist da / Tu jest moja głowa
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych części ciała

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane części ciała;

  • informuje, co potrafi robić dzięki wybranym częściom ciała.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • poznaje piosenkę z innego obszaru kulturowego;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • zapamiętywanie przez działanie;

  • powtarzanie wyrazów;

  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • Total Physical Response (TPR, reagowanie całym ciałem);

    • podejście komunikacyjne;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

    • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

    • umiejscawianie nowych słów w kontekście (karaoke);

    • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

    • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

    • zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

  • formy pracy:

    • plenum;

    • praca indywidualna;

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • słowniczek obrazkowy;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • plastelina;

  • pacynka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (piosenka)

Piosenkę można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke, przygotować ilustracje do piosenki albo nauczyć się piosenki na pamięć i wziąć udział w konkursie muzycznym.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia gościa, który będzie im towarzyszył na dzisiejszych zajęciach – jest to pacynka. Nauczyciel prosi uczniów o nazwanie w języku polskim części ciała pacynki (głowa, noga, brzuch, ręka, szyja). Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, do czego służą wymienione części ciała, co możemy dzięki nim robić. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać Tim i jego tata, co namalował Tim.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają.

plenum

Nauczyciel pyta, o czym Tim teraz uczy się w szkole (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do ilustracji, uczniowie powtarzają.

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje, które namalował Tim, uczniowie powtarzają za lektorem nazwy części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel wypowiada w różnej kolejności poznane przez uczniów wyrazy. Zadaniem uczniów jest wskazanie wymienionej przez nauczyciela części ciała.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń ulepił z plasteliny swoją figurkę. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum, pokazując, gdzie ich figurka ma głowę, ręce, brzuch, nogi, szyję (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

plastelina

Nauczyciel prezentuje za pomocą pacynki różne części ciała. Prosi wybranych uczniów o nazywanie wskazanych części ciała w języku niemieckim. Za każdym razem, kiedy któryś z uczniów poda właściwą nazwę, pacynka przybija mu piątkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

pacynka

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i pyta, co robią Klara, Tim i Lina (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza piosenkę, objaśnia nieznane wyrazy i zdania.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki. Ochotnicy podchodzą do tablicy i dopasowują zdania do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby wskazywali te części ciała, o których jest w niej mowa. Dla ułatwienia nauczyciel wskazuje w tym samym czasie odpowiednie części ciała na pacynce (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

plenum

pacynka

Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w karaoke i odtwarza piosenkę z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Pacynka „pokazuje”, jaki wyraz uczniowie powinni dośpiewać sami.

plenum

pacynka

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej trzy ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki oraz odtwarza jej fragment. Uczniowie pokazują gestami czynności, które pojawiły się w nagraniu. Na hasło pacynki Eins! uczniowie pokazują czynność przedstawioną na pierwszej ilustracji, na hasło Zwei! – na drugiej, na hasło Drei! – na trzeciej (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę z pacynką. Pacynka wypowiada na głos nazwy części ciała w języku niemieckim. Uczniowie dotykają tej części ciała, której nazwę usłyszeli, i poruszają się w kole w rytm muzyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o pokazanie gestami, o czym jest w niej mowa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Nauczyciel prosi uczniów o zamachanie najpierw jedną ręką i powtórzenie die Hand, a potem zamachanie obiema rękami i powiedzenie die Hände. Następnie uczniowie skaczą na jednej nodze, powtarzając das Bein, a potem na obu, powtarzając die Beine. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice w wyrazach ręka/ręce i noga/nogi. Po takim wprowadzeniu nauczyciel włącza rytmiczną muzykę i wypowiada w różnej kolejności wyrazy: die Hand, die Hände, das Bein, die Beine. Uczniowie machają jedną lub obiema rękami, skaczą na jednej lub obu nogach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

rytmiczna muzyka

Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Prosi uczniów, aby stanęli w parach naprzeciwko siebie i pokazywali gestami słowa piosenki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia gościa, który będzie im towarzyszył na dzisiejszych zajęciach – jest to pacynka. Nauczyciel prosi uczniów o nazwanie w języku polskim części ciała pacynki (głowa, noga, brzuch, ręka, szyja). Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, do czego służą wymienione części ciała, co możemy dzięki nim robić. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać Tim i jego tata, co namalował Tim.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają.

plenum

Nauczyciel pyta, o czym Tim teraz uczy się w szkole (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do ilustracji, uczniowie powtarzają.

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje, które namalował Tim, uczniowie powtarzają za lektorem nazwy części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel wypowiada w różnej kolejności poznane przez uczniów wyrazy. Zadaniem uczniów jest wskazanie wymienionej przez nauczyciela części ciała.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń ulepił z plasteliny swoją figurkę. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum, pokazując, gdzie ich figurka ma głowę, ręce, brzuch, nogi, szyję (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

plastelina

Nauczyciel prezentuje za pomocą pacynki różne części ciała. Prosi wybranych uczniów o nazywanie wskazanych części ciała w języku niemieckim. Za każdym razem, kiedy któryś z uczniów poda właściwą nazwę, pacynka przybija mu piątkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

pacynka

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i pyta, co robią Klara, Tim i Lina (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza piosenkę, objaśnia nieznane wyrazy i zdania.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki. Ochotnicy podchodzą do tablicy i dopasowują zdania do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby wskazywali te części ciała, o których jest w niej mowa. Dla ułatwienia nauczyciel wskazuje w tym samym czasie odpowiednie części ciała na pacynce (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

plenum

pacynka

Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w karaoke i odtwarza piosenkę z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Pacynka „pokazuje”, jaki wyraz uczniowie powinni dośpiewać sami.

plenum

pacynka

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej trzy ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki oraz odtwarza jej fragment. Uczniowie pokazują gestami czynności, które pojawiły się w nagraniu. Na hasło pacynki Eins! uczniowie pokazują czynność przedstawioną na pierwszej ilustracji, na hasło Zwei! – na drugiej, na hasło Drei! – na trzeciej (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę z pacynką. Pacynka wypowiada na głos nazwy części ciała w języku niemieckim. Uczniowie dotykają tej części ciała, której nazwę usłyszeli, i poruszają się w kole w rytm muzyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o pokazanie gestami, o czym jest w niej mowa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Nauczyciel prosi uczniów o zamachanie najpierw jedną ręką i powtórzenie die Hand, a potem zamachanie obiema rękami i powiedzenie die Hände. Następnie uczniowie skaczą na jednej nodze, powtarzając das Bein, a potem na obu, powtarzając die Beine. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice w wyrazach ręka/ręce i noga/nogi. Po takim wprowadzeniu nauczyciel włącza rytmiczną muzykę i wypowiada w różnej kolejności wyrazy: die Hand, die Hände, das Bein, die Beine. Uczniowie machają jedną lub obiema rękami, skaczą na jednej lub obu nogach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

rytmiczna muzyka

Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Prosi uczniów, aby stanęli w parach naprzeciwko siebie i pokazywali gestami słowa piosenki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec