Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.11.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Kopf ist da / Tu jest moja głowa
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych części ciała
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia gościa, który będzie im towarzyszył na dzisiejszych zajęciach – jest to pacynka. Nauczyciel prosi uczniów o nazwanie w języku polskim części ciała pacynki (głowa, noga, brzuch, ręka, szyja). Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, do czego służą wymienione części ciała, co możemy dzięki nim robić. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami. | plenum | 15 min | pacynka |
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać Tim i jego tata, co namalował Tim. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają. | plenum | ||
Nauczyciel pyta, o czym Tim teraz uczy się w szkole (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do ilustracji, uczniowie powtarzają. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje, które namalował Tim, uczniowie powtarzają za lektorem nazwy części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel wypowiada w różnej kolejności poznane przez uczniów wyrazy. Zadaniem uczniów jest wskazanie wymienionej przez nauczyciela części ciała. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń ulepił z plasteliny swoją figurkę. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum, pokazując, gdzie ich figurka ma głowę, ręce, brzuch, nogi, szyję (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca indywidualna | plastelina | |
Nauczyciel prezentuje za pomocą pacynki różne części ciała. Prosi wybranych uczniów o nazywanie wskazanych części ciała w języku niemieckim. Za każdym razem, kiedy któryś z uczniów poda właściwą nazwę, pacynka przybija mu piątkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | plenum | pacynka | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i pyta, co robią Klara, Tim i Lina (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza piosenkę, objaśnia nieznane wyrazy i zdania. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki. Ochotnicy podchodzą do tablicy i dopasowują zdania do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby wskazywali te części ciała, o których jest w niej mowa. Dla ułatwienia nauczyciel wskazuje w tym samym czasie odpowiednie części ciała na pacynce (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | plenum | pacynka | |
Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w karaoke i odtwarza piosenkę z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Pacynka „pokazuje”, jaki wyraz uczniowie powinni dośpiewać sami. | plenum | pacynka | |
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej trzy ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki oraz odtwarza jej fragment. Uczniowie pokazują gestami czynności, które pojawiły się w nagraniu. Na hasło pacynki Eins! uczniowie pokazują czynność przedstawioną na pierwszej ilustracji, na hasło Zwei! – na drugiej, na hasło Drei! – na trzeciej (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę z pacynką. Pacynka wypowiada na głos nazwy części ciała w języku niemieckim. Uczniowie dotykają tej części ciała, której nazwę usłyszeli, i poruszają się w kole w rytm muzyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | pacynka |
Nauczyciel odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o pokazanie gestami, o czym jest w niej mowa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | ||
Nauczyciel prosi uczniów o zamachanie najpierw jedną ręką i powtórzenie die Hand, a potem zamachanie obiema rękami i powiedzenie die Hände. Następnie uczniowie skaczą na jednej nodze, powtarzając das Bein, a potem na obu, powtarzając die Beine. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice w wyrazach ręka/ręce i noga/nogi. Po takim wprowadzeniu nauczyciel włącza rytmiczną muzykę i wypowiada w różnej kolejności wyrazy: die Hand, die Hände, das Bein, die Beine. Uczniowie machają jedną lub obiema rękami, skaczą na jednej lub obu nogach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | rytmiczna muzyka | |
Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Prosi uczniów, aby stanęli w parach naprzeciwko siebie i pokazywali gestami słowa piosenki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia gościa, który będzie im towarzyszył na dzisiejszych zajęciach – jest to pacynka. Nauczyciel prosi uczniów o nazwanie w języku polskim części ciała pacynki (głowa, noga, brzuch, ręka, szyja). Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, do czego służą wymienione części ciała, co możemy dzięki nim robić. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.
plenum
15 min
pacynka
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, o czym mogą rozmawiać Tim i jego tata, co namalował Tim.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają.
plenum
Nauczyciel pyta, o czym Tim teraz uczy się w szkole (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do ilustracji, uczniowie powtarzają.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje ilustracje, które namalował Tim, uczniowie powtarzają za lektorem nazwy części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel wypowiada w różnej kolejności poznane przez uczniów wyrazy. Zadaniem uczniów jest wskazanie wymienionej przez nauczyciela części ciała.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń ulepił z plasteliny swoją figurkę. Uczniowie prezentują gotowe prace na forum, pokazując, gdzie ich figurka ma głowę, ręce, brzuch, nogi, szyję (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca indywidualna
plastelina
Nauczyciel prezentuje za pomocą pacynki różne części ciała. Prosi wybranych uczniów o nazywanie wskazanych części ciała w języku niemieckim. Za każdym razem, kiedy któryś z uczniów poda właściwą nazwę, pacynka przybija mu piątkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
plenum
pacynka
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację i pyta, co robią Klara, Tim i Lina (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza piosenkę, objaśnia nieznane wyrazy i zdania.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki. Ochotnicy podchodzą do tablicy i dopasowują zdania do ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie ustawiają się w kole. Nauczyciel jeszcze raz odtwarza piosenkę, prosi uczniów, aby wskazywali te części ciała, o których jest w niej mowa. Dla ułatwienia nauczyciel wskazuje w tym samym czasie odpowiednie części ciała na pacynce (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
plenum
pacynka
Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w karaoke i odtwarza piosenkę z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Pacynka „pokazuje”, jaki wyraz uczniowie powinni dośpiewać sami.
plenum
pacynka
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej trzy ilustracje przedstawiające czterech bohaterów piosenki oraz odtwarza jej fragment. Uczniowie pokazują gestami czynności, które pojawiły się w nagraniu. Na hasło pacynki Eins! uczniowie pokazują czynność przedstawioną na pierwszej ilustracji, na hasło Zwei! – na drugiej, na hasło Drei! – na trzeciej (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).
Faza podsumowująca
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje wspólną zabawę z pacynką. Pacynka wypowiada na głos nazwy części ciała w języku niemieckim. Uczniowie dotykają tej części ciała, której nazwę usłyszeli, i poruszają się w kole w rytm muzyki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
pacynka
Nauczyciel odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o pokazanie gestami, o czym jest w niej mowa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
Nauczyciel prosi uczniów o zamachanie najpierw jedną ręką i powtórzenie die Hand, a potem zamachanie obiema rękami i powiedzenie die Hände. Następnie uczniowie skaczą na jednej nodze, powtarzając das Bein, a potem na obu, powtarzając die Beine. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice w wyrazach ręka/ręce i noga/nogi. Po takim wprowadzeniu nauczyciel włącza rytmiczną muzykę i wypowiada w różnej kolejności wyrazy: die Hand, die Hände, das Bein, die Beine. Uczniowie machają jedną lub obiema rękami, skaczą na jednej lub obu nogach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
rytmiczna muzyka
Na zakończenie lekcji nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Prosi uczniów, aby stanęli w parach naprzeciwko siebie i pokazywali gestami słowa piosenki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0