Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Synchronizacja dźwięku z obrazem - w praktyce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz poszczególne etapy pracy nad dźwiękiem na planie filmowym.
Poznasz różne sposoby synchronizacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym.
Wyjaśnisz, czym jest i kiedy stosuje się synchronizację.
Zsynchronizujesz dźwięk z obrazem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metoda projektów;
mapa myśli;
film;
objaśnienie nowej wiedzy;
pokaz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
profesjonalny zestaw dźwiękowy, tj. kamera, mikrofony, kable.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Synchronizacja dźwięku z obrazem - w praktyce”. Uczniowie zapoznają się z multimedium „Film edukacyjny II” oraz „Przeczytaj”.
Nauczyciel informuje uczniów, że na nadchodzącej lekcji zorganizują plan filmowy oraz zrealizują krótki materiał wideo. W tym celu zachęca uczniów do zastanowienia się oraz zapisania na kartce, w jakiej roli w ekipie dźwiękowej czułby się odpowiednio. Uczniowie tworzą trzy grupy. Każda z nich przygotowuje scenariusz filmu na podstawie fragmentu tekstu Szewcy Stanisława Witkiewicza (obsada, scenografia, miejsce itp.).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Uczniowie zapoznają się z treścią „Wprowadzenia”. Następuje wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję mapą haseł, w celu określenia poziomu wiedzy. Nauczyciel tworzy na tablicy napis: Praca nad dźwiękiem na planie filmowym. Uczniowie wypisują skojarzenia i terminy związane z tematem.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wyświetlają sekcję „Film edukacyjny I” i zapoznają się z materiałem filmowym. Nauczyciel prezentuje uczniom dostępny sprzęt. Uczniowie zapoznają się i testują urządzenia.
Plan filmowy. Uczniowie zapoznają się z poleceniem 1 z sekcji „Film edukacyjny II” i go realizują. Przygotowują się do zorganizowania planu filmowego. Wyznaczają sekretarza, który będzie nadzorował i sporządzał raport etapów realizacji planu filmowego grupy. Reszta uczniów z zespołu prezentuje, w jakiej roli z ekipy dźwiękowej chcieliby się znaleźć. Sekretarz wyznacza zadania. Grupa przystępuje do działania. Nauczyciel udostępnia uczniom odpowiedni sprzęt. Po wykonanej pracy sekretarze grup na forum klasy prezentują raport etapów pracy nad dźwiękiem na planie filmowym swojej drużyny. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.
Uczniowie zapoznają się z treścią poleceń 2, 3, 4. Następnie dobierają się w pary i realizują je według wymienionych działań. Wykorzystują powstałe materiały filmowe.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Nauczyciel zachęca do omówienia problemów związanych z realizacją wyznaczonego działania. Uczniowie piszą na kartkach przemyślenia i oddają nauczycielowi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny I”.
Materiały pomocnicze:
Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.