Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Finansowanie partii politycznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

4) przedstawia cechy konstytutywne partii politycznych; wymienia partie polityczne, które w ostatnich wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyły próg niezbędny do uzyskania dotacji budżetowej i nazwiska ich liderów; przedstawia podstawowe założenia programowe tych ugrupowań.

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;

6) charakteryzuje etapy rozwoju systemu partyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje formy finansowania partii politycznych;

  • analizuje, na jakie cele mogą przeznaczać swoje środki partie polityczne;

  • ocenia polski system finansowania działalności partii politycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata za i przeciw;

  • quiz;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu.

Faza wstępna

1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Finansowanie partii politycznych”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.

2. Praca w parach. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące przedstawionego tematu lekcji:

  • Czego chcą się dowiedzieć?

  • Co ich interesuje?

Zapisują odpowiedzi na kartce.

Faza realizacyjna

1. Zebranie do urny pytań przygotowanych przez uczniów przed zajęciami. Podział klasy na 5‑osobowe grupy. Każdy zespół losuje pytania z puli i przygotowuje odpowiedzi. Grupa, która jest gotowa, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.

2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Schemat”. Uczniowie analizują dane umieszczone na schemacie, a potem w parach wykonują polecenie i ćwiczenie 1. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

3. Podział zespołu klasowego na dwie grupy – przygotowanie argumentów do debaty za i przeciw dotyczącej ćwiczenia 2 w sekcji „Schemat”: „Czy twoim zdaniem system finansowania partii politycznych w Polsce jest dobry, czy też jest potrzeba jego zmiany?”.

4. Debata za i przeciw. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę, a wnioski uczniowie wpisują do ćwiczenia 2 w sekcji „Schemat”.

5. Podział na 4‑osobowe grupy – rozwiązywanie na czas ćwiczeń 1–6 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże je jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli. Następnie wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

2. Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Andrzej Gogol, Prawne aspekty publicznego finansowania partii politycznych w Polsce i na poziomie europejskim, Lublin 2011.

Tomasz Gąsior, Kontrola finansowania komitetów wyborczych, Warszawa 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.