Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Finansowanie partii politycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
4) przedstawia cechy konstytutywne partii politycznych; wymienia partie polityczne, które w ostatnich wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyły próg niezbędny do uzyskania dotacji budżetowej i nazwiska ich liderów; przedstawia podstawowe założenia programowe tych ugrupowań.
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;
6) charakteryzuje etapy rozwoju systemu partyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje formy finansowania partii politycznych;
analizuje, na jakie cele mogą przeznaczać swoje środki partie polityczne;
ocenia polski system finansowania działalności partii politycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata za i przeciw;
quiz;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu.
Faza wstępna
1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Finansowanie partii politycznych”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.
2. Praca w parach. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące przedstawionego tematu lekcji:
Czego chcą się dowiedzieć?
Co ich interesuje?
Zapisują odpowiedzi na kartce.
Faza realizacyjna
1. Zebranie do urny pytań przygotowanych przez uczniów przed zajęciami. Podział klasy na 5‑osobowe grupy. Każdy zespół losuje pytania z puli i przygotowuje odpowiedzi. Grupa, która jest gotowa, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.
2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Schemat”. Uczniowie analizują dane umieszczone na schemacie, a potem w parach wykonują polecenie i ćwiczenie 1. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
3. Podział zespołu klasowego na dwie grupy – przygotowanie argumentów do debaty za i przeciw dotyczącej ćwiczenia 2 w sekcji „Schemat”: „Czy twoim zdaniem system finansowania partii politycznych w Polsce jest dobry, czy też jest potrzeba jego zmiany?”.
4. Debata za i przeciw. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę, a wnioski uczniowie wpisują do ćwiczenia 2 w sekcji „Schemat”.
5. Podział na 4‑osobowe grupy – rozwiązywanie na czas ćwiczeń 1–6 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże je jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli. Następnie wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
2. Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Gogol, Prawne aspekty publicznego finansowania partii politycznych w Polsce i na poziomie europejskim, Lublin 2011.
Tomasz Gąsior, Kontrola finansowania komitetów wyborczych, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.