Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Częstotliwość palenia papierosów w poszczególnych grupach wiekowych – analiza badań opinii społecznej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
9) interpretuje wyniki badań opinii publicznej; porównuje wyniki sondaży z rzeczywistymi postawami lub zachowaniami (np. sondaży przedwyborczych oraz rezultatów wyborów), formułuje hipotezy dotyczące przyczyn różnic przekraczających wartość błędu statystycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje dane dotyczące częstotliwości palenia papierosów w poszczególnych grupach wiekowych;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja za i przeciw;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z zasadami analizy danych – widżet „Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?” w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Czy Polacy palą coraz więcej papierosów, czy coraz mniej?
W jakich grupach wiekowych palenie papierosów występuje najczęściej? A w jakich najrzadziej?
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Wyjaśnienie uczniowskich wątpliwości dotyczących zasad analizy danych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach samodzielnie analizują tabelę z wynikami badania CBOS i odpowiadają na zadane w poleceniu pytania. Następnie chętne pary przedstawiają rezultaty swojej pracy. Odpowiedzi są dyskutowane na forum klasy i uzupełniane.
Film samouczek. Zespół klasowy zapoznaje się z analizą strony formalnej i treściowej danych zaprezentowanych w badaniu CBOS. W czasie projekcji uczniowie sporządzają notatki.
Podział na grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenie 5 z sekcji „Film samouczek”. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje rozwiązania, porównują je i weryfikują.
Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu komentarza do badań CBOS uczniowie indywidualnie wykonują dołączone do niego ćwiczenie (argumenty do dyskusji). Następnie losowo dzielą się na dwie grupy i prowadzą dyskusje za i przeciw dotyczącą tezy: Wzrost odsetka palaczek wśród kobiet w wieku 35–44 lata można wytłumaczyć tym, że w ten sposób kontrolują one swoją wagę i sylwetkę. Na koniec chętna/wybrana osoba podsumowuje dyskusję, a uczniowie mogą zmienić grupy, jeśli przekonały ich argumenty strony przeciwnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej tabelę z ćw. 5 w sekcji „Film samouczek”, a uczniowie rozmawiają o tym, jak zmieniły się statystyki w ciągu 12 lat, które dzielą oba badania (2007, 2019).
Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia z własnego punktu widzenia.
Materiały pomocnicze:
CBOS, Postawy wobec wybranych substancji psychoaktywnych, Komunikat z badań, Warszawa, marzec 2007.
CBOS, Palenie papierosów, Komunikat z badań nr 104/2019, Warszawa, sierpień 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film samouczek” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.