Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Autoimmunizacja i choroby autoimmunizacyjne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
3. Odporność. Uczeń:
7) analizuje zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego (nadmierna i osłabiona odpowiedź immunologiczna) oraz podaje sytuacje wymagające immunosupresji (przeszczepy, alergie, choroby autoimmunologiczne).
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
2) Odporność. Uczeń:
g) analizuje zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego (nadmierna i osłabiona odpowiedź immunologiczna) oraz podaje sytuacje wymagające immunosupresji (przeszczepy, alergie, choroby autoimmunologiczne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz skutki upośledzenia odporności nabytej.

  • Omówisz reakcje autoimmunizacji.

  • Scharakteryzujesz choroby autoimmunizacyjne.

  • Wykażesz związek pomiędzy płcią oraz czynnikami genetycznymi i środowiskowymi a występowaniem chorób autoimmunizacyjnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z audiobookiem;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Autoimmunizacja i choroby autoimmunizacyjne”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują cele lekcji oraz określają kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel inicjuje pogadankę, zadając pytanie: „Jaki jest związek pomiędzy płcią oraz czynnikami genetycznymi i środowiskowymi a występowaniem chorób autoimmunizacyjnych?”.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z audiobookiem pt. „Autoimmunizacja i choroby autoimmunizacyjne”. Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie w parach rozwiązują polecenia nr 1 („Wymień przykłady chorób autoimmunizacyjnych, podczas których produkowane są przeciwciała przeciwko antygenom występującym ogólnoustrojowo. Jak nazywa się ta grupa chorób?”) oraz 2 („Wyjaśnij znaczenie zbilansowanej diety dla zdrowia organizmu. W odpowiedzi uwzględnij spożywanie posiłków bogatych w witaminy i minerały oraz przyjmowanie mniejszych porcji jedzenia od czterech do pięciu razy dziennie”) i porównują rozwiązania z innym zespołem.

  2. Uczniowie dzielą się na zespoły i na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Audiobook” układają pytania quizowe dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 9 („Określ, na czym polegają zmiany w budowie komórek podczas stwardnienia rozsianego, i podaj tego skutki”), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  4. Uczniowie w 4‑osobowych grupach wykonują ćwiczenie nr 10 („Wyjaśnij, dlaczego nieleczona cukrzyca typu I prowadzi do zakwaszenia organizmu”), a po upływie wyznaczonego czasu dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
    – Jakie są skutki upośledzenia odporności nabytej?
    – Jakie są reakcje autoimmunizacji?

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 2 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z audiobookiem, aby przygotować się do późniejszej pracy.