Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Autoimmunizacja i choroby autoimmunizacyjne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz skutki upośledzenia odporności nabytej.
Omówisz reakcje autoimmunizacji.
Scharakteryzujesz choroby autoimmunizacyjne.
Wykażesz związek pomiędzy płcią oraz czynnikami genetycznymi i środowiskowymi a występowaniem chorób autoimmunizacyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Autoimmunizacja i choroby autoimmunizacyjne”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują cele lekcji oraz określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel inicjuje pogadankę, zadając pytanie: „Jaki jest związek pomiędzy płcią oraz czynnikami genetycznymi i środowiskowymi a występowaniem chorób autoimmunizacyjnych?”.
Faza realizacyjna:
Praca z audiobookiem pt. „Autoimmunizacja i choroby autoimmunizacyjne”. Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie w parach rozwiązują polecenia nr 1 („Wymień przykłady chorób autoimmunizacyjnych, podczas których produkowane są przeciwciała przeciwko antygenom występującym ogólnoustrojowo. Jak nazywa się ta grupa chorób?”) oraz 2 („Wyjaśnij znaczenie zbilansowanej diety dla zdrowia organizmu. W odpowiedzi uwzględnij spożywanie posiłków bogatych w witaminy i minerały oraz przyjmowanie mniejszych porcji jedzenia od czterech do pięciu razy dziennie”) i porównują rozwiązania z innym zespołem.
Uczniowie dzielą się na zespoły i na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Audiobook” układają pytania quizowe dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 9 („Określ, na czym polegają zmiany w budowie komórek podczas stwardnienia rozsianego, i podaj tego skutki”), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie w 4‑osobowych grupach wykonują ćwiczenie nr 10 („Wyjaśnij, dlaczego nieleczona cukrzyca typu I prowadzi do zakwaszenia organizmu”), a po upływie wyznaczonego czasu dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
– Jakie są skutki upośledzenia odporności nabytej?
– Jakie są reakcje autoimmunizacji?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z audiobookiem, aby przygotować się do późniejszej pracy.