Numer e‑materiału: 2.8.1.5

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Finde deinen eigenen Stil in der Mode / Znajdź swój własny styl w modzie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat różnych stylów w modzie

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia różne style ubioru;

  • wyjaśnia, który ze stylów ubioru uważa za najciekawszy;

  • opisuje swój styl ubierania się.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • współpraca z uczniami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z katalogiem interaktywnym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – burza mózgów, rozmowa;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje uczniom pytania: Jaką decyzję podjęlibyście na miejscu Basi Richard? Zostalibyście przy pracy jako skrzypaczka/skrzypek, czy rzucilibyście się na głęboką wodę i zostali stylistką/stylistą gwiazd Hollywood? Dlaczego? Po krótkiej burzy mózgów nauczyciel zachęca klasę do przyjrzenia się zdjęciu otwierającemu i prosi o opisanie obrazka, zadając pytanie Was seht ihr auf dem Bild? Wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np. Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie przyglądają się ilustracji do tekstu w części Przeczytaj i w parach próbują zapisać kilka słów kluczy służących do opisu ilustracji. Słowa klucze zostają zaprezentowane na forum. Nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł tekstu Neue Trends in der Mode i prosi uczniów o podanie skojarzeń dotyczących treści tekstu w kontekście zaprezentowanej ilustracji. Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i w parach tłumaczą znaczenie nieznanych słów lub w razie potrzeby korzystają ze słowniczka.

  • Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i zwraca się z prośbą do uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu: zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 2) oraz informacje, które nie pojawiły się w tekście (Übung 3).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje rekcja czasownika: sich interessieren für, bitten um, np.: Leonie interessiert sich auch sehr für Mode, Sie bittet ihre Cousine um Rat i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tymi przyimkami. W celu utrwalenia zastosowania przyimków uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się.

  • Każdy uczeń opisuje strój jednego wybranego ucznia, wskazując na charakterystyczną cechę jego ubioru, np. Meine Person hat heute ein buntes T‑Shirt an. Er/Sie hat eine lässige Hose an. Pozostali uczniowie próbują zgadnąć, której osoby dotyczy opis.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy nazwy różnych stylów mody i odtwarza kolejno teksty w multimedium w części Katalog interaktywny. Uczniowie zastanawiają się, do którego z zaprezentowanych stylów pasuje ich ubranie, i dzielą się na forum swoimi opiniami.

  • Uczniowie w parach dopasowują właściwe opisy do nazw stylów mody (Übung 1) oraz zaznaczają poprawne informacje dotyczące poszczególnych stylów ubioru (Übung 3). Nauczyciel rysuje tabelkę na podstawie Übung 2 z części Katalog interaktywny i prosi uczniów o podchodzenie i zaznaczanie na tablicy swoich propozycji cech charakterystycznych dla danego stylu mody.

  • Klasa rozwiązuje Aufgabe 3 i 5, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia: łączy w pary określenia dotyczące opisu części garderoby w językach polskim i niemieckim (gra w memory) oraz dopasowuje zdania w języku niemieckim do ich tłumaczeń na język polski.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel prosi ich o wybranie dwóch stylów ubioru, które uważają za najbardziej interesujące, i o opisanie koledze/koleżance, czym się one charakteryzują, np.: Ich finde den sportlichen Stil am besten. Die wichtigsten Elemente dieses Stils sind Sweatpants, Sweatshirts, Jogginghose, Leggings und Sneakers.

  • Uczniowie pracują w grupach 3–4‑osobowych. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wyjaśnili sobie wzajemnie, jak wygląda ich styl, co lubią nosić. Przysłuchuje się rozmowom i w razie potrzeby pomaga ułożyć zdanie.

  • Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 4: łączą styl ubioru z właściwym zdjęciem, uzupełniają pola krzyżówki słowami poznanymi na lekcji oraz porządkują wyrazy zgodnie z rodzajem gramatycznym.

Praca domowa

Uczniowie opisują w 3–4 zdaniach styl ubioru swojej bliskiej osoby, np.: kolegi/koleżanki, mamy, taty, siostry, brata.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują zdjęcia przedstawiające ich ulubiony styl mody, opatrując je podpisami;

  • w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują ankietę online dotyczącą ulubionych stylów mody nastolatków w klasie;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę swojego ulubionego stylu mody.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec