Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.1.5
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Finde deinen eigenen Stil in der Mode / Znajdź swój własny styl w modzie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat różnych stylów w modzie
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia różne style ubioru;
wyjaśnia, który ze stylów ubioru uważa za najciekawszy;
opisuje swój styl ubierania się.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
współpraca z uczniami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z katalogiem interaktywnym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – burza mózgów, rozmowa;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje uczniom pytania: Jaką decyzję podjęlibyście na miejscu Basi Richard? Zostalibyście przy pracy jako skrzypaczka/skrzypek, czy rzucilibyście się na głęboką wodę i zostali stylistką/stylistą gwiazd Hollywood? Dlaczego? Po krótkiej burzy mózgów nauczyciel zachęca klasę do przyjrzenia się zdjęciu otwierającemu i prosi o opisanie obrazka, zadając pytanie Was seht ihr auf dem Bild? Wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np. Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie przyglądają się ilustracji do tekstu w części Przeczytaj i w parach próbują zapisać kilka słów kluczy służących do opisu ilustracji. Słowa klucze zostają zaprezentowane na forum. Nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł tekstu Neue Trends in der Mode i prosi uczniów o podanie skojarzeń dotyczących treści tekstu w kontekście zaprezentowanej ilustracji. Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i w parach tłumaczą znaczenie nieznanych słów lub w razie potrzeby korzystają ze słowniczka.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i zwraca się z prośbą do uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu: zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 2) oraz informacje, które nie pojawiły się w tekście (Übung 3).
Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje rekcja czasownika: sich interessieren für, bitten um, np.: Leonie interessiert sich auch sehr für Mode, Sie bittet ihre Cousine um Rat i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tymi przyimkami. W celu utrwalenia zastosowania przyimków uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
Każdy uczeń opisuje strój jednego wybranego ucznia, wskazując na charakterystyczną cechę jego ubioru, np. Meine Person hat heute ein buntes T‑Shirt an. Er/Sie hat eine lässige Hose an. Pozostali uczniowie próbują zgadnąć, której osoby dotyczy opis.
Nauczyciel wyświetla na tablicy nazwy różnych stylów mody i odtwarza kolejno teksty w multimedium w części Katalog interaktywny. Uczniowie zastanawiają się, do którego z zaprezentowanych stylów pasuje ich ubranie, i dzielą się na forum swoimi opiniami.
Uczniowie w parach dopasowują właściwe opisy do nazw stylów mody (Übung 1) oraz zaznaczają poprawne informacje dotyczące poszczególnych stylów ubioru (Übung 3). Nauczyciel rysuje tabelkę na podstawie Übung 2 z części Katalog interaktywny i prosi uczniów o podchodzenie i zaznaczanie na tablicy swoich propozycji cech charakterystycznych dla danego stylu mody.
Klasa rozwiązuje Aufgabe 3 i 5, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia: łączy w pary określenia dotyczące opisu części garderoby w językach polskim i niemieckim (gra w memory) oraz dopasowuje zdania w języku niemieckim do ich tłumaczeń na język polski.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel prosi ich o wybranie dwóch stylów ubioru, które uważają za najbardziej interesujące, i o opisanie koledze/koleżance, czym się one charakteryzują, np.: Ich finde den sportlichen Stil am besten. Die wichtigsten Elemente dieses Stils sind Sweatpants, Sweatshirts, Jogginghose, Leggings und Sneakers.
Uczniowie pracują w grupach 3–4‑osobowych. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wyjaśnili sobie wzajemnie, jak wygląda ich styl, co lubią nosić. Przysłuchuje się rozmowom i w razie potrzeby pomaga ułożyć zdanie.
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 4: łączą styl ubioru z właściwym zdjęciem, uzupełniają pola krzyżówki słowami poznanymi na lekcji oraz porządkują wyrazy zgodnie z rodzajem gramatycznym.
Praca domowa
Uczniowie opisują w 3–4 zdaniach styl ubioru swojej bliskiej osoby, np.: kolegi/koleżanki, mamy, taty, siostry, brata.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie przygotowują zdjęcia przedstawiające ich ulubiony styl mody, opatrując je podpisami;
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują ankietę online dotyczącą ulubionych stylów mody nastolatków w klasie;
po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę swojego ulubionego stylu mody.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0