Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Holidays in the Wild / Wakacje wśród dzikiej przyrody
Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, II.2, II.3, II.5, II.6, III.1, III.4, V.4, V.5, V.6, V.12, VII.13
Poziom nauczania - rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K6] kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące podróżowania na łono dzikiej przyrody.
Uczeń umie udzielić rad na temat zasad bezpieczeństwa podczas podróżowania w dzikie rejony oraz zasugerować, co podróżujący mogą zrobić, aby przyczynić się do ochrony zagrożonych gatunków.
Uczeń potrafi napisać do władz państwa dopuszczającego polowania na wieloryby list formalny, w którym próbuje przekonać rządzących do zmiany polityki w tej sprawie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z podróżowaniem na łono dzikiej przyrody.
Uczeń rozwija świadomość na temat ochrony środowiska i zagrożonych gatunków.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające różne dzikie zwierzęta i rejony, w których one występują, po czym zadaje pytanie: Would you like to travel to such places? Why? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę. Uczniowie wyjaśniają znaczenie idiomów, a tam, gdzie to możliwe, podają polskie odpowiedniki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają pierwszy fragment tekstu As Close to the Wild as One Can Get i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What does the first paragraph say about our lifestyle nowadays? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, podając istotne fakty z tego fragmentu tekstu.
Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach (uczeń A, uczeń B, uczeń C, uczeń D). Każdy uczeń czyta jedną z czterech relacji osób, które spędziły wakacje w bliskim kontakcie z przyrodą. W obrębie grupy uczniowie wymieniają się informacjami dotyczącymi przypisanych im fragmentów. Nauczyciel na forum klasy pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek. Dodatkowo uczniowie mogą zdecydować, która z czterech przedstawionych w tekście wypraw jest ich zdaniem najbardziej wymagająca, najciekawsza itd.
Uczniowie czytają te części tekstu As Close to the Wild as One Can Get, których wcześniej nie przeczytali, i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Uczniowie sprawdzają, w jakim kontekście wyrażenia z zadania wystąpiły w tekście. Dodatkowo mogą ułożyć z nimi własne zdania.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie na forum klasy relacjonują informacje, które uzyskali od kolegi/koleżanki.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie ich zdaniem środki bezpieczeństwa należy podjąć, wyruszając na tropienie goryli bądź oglądanie wielorybów lub podczas rejsu do Arktyki. Uczniowie wysuwają sugestie na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrania i po wysłuchaniu każdej części porównują swoje propozycje (pkt 6) z informacjami z nagrania.
Uczniowie wykonują Exercise 5 i 6 (Przeczytaj).
W ramach rozgrzewki do pracy z prezentacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Prezentacja multimedialna). Po czym nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Uczniowie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): A conservation organisation of global reach has announced its annual campaign of writing letters for a good cause. This year, participants are asked to write a letter to the authorities of Iceland, which still allow whale hunting in its territorial seas, and to lobby the local authorities against this activity. In your letter:
say how important it is to take care of whales and other endangered species;
provide some background information about how much in danger of extinction the whales are;
suggest how the country can profit from the presence of whales in its waters in a way other than by hunting them.
Write your letter in appropriate style in 200–250 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, na wzór prezentacji multimedialnej, przygotowują informacje na temat dwóch zagrożonych gatunków niewymienionych w prezentacji.