Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny bezrobocia na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V
Podstawa programowa
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń:
analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia najważniejsze przyczyny bezrobocia w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego,
definiuje bezrobocie i wymienia jego rodzaje,
omawia przyczyny bezrobocia na świecie i proponuje sposoby zapobiegania im.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, burza mózgów
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiał dodatkowy
E. Kośmicki, S. Malinowska, Bezrobocie we współczesnym świecie. Czy istnieją możliwości pełnego zatrudnienia?, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2015, nr 4 (76), s. 3–24. Dostępne w internecie: repozytorium.uwb.edu.pl (dostęp 2.03.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienia dotyczące tematu lekcji np.: czym jest bezrobocie i jak może być mierzone – burza mózgów.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i notują swoje spostrzeżenia na temat możliwych przyczyn bezrobocia.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i uzupełniają mapę myśli zawartą w e‑materiale. Nauczyciel zwraca uwagę, że powinni wykorzystać notatki sporządzone podczas odsłuchu audiobooka, a także zaleca odwołanie się do własnej wiedzy i doświadczeń.
Nauczyciel na forum klasy prosi poszczególne pary o przedstawienie jednego z pól. Uczniowie na forum klasy dyskutują i uzupełniają mapę o kolejne elementy.
Po opracowaniu mapy myśli nauczyciel pyta uczniów, czy spodziewali się, że bezrobocie jest tak kompleksowym problemem. Następnie zadaje pytanie, czy bezrobocie wszędzie wygląda tak samo – porównanie przyczyn bezrobocia w krajach o różnym stopniu rozwoju. Uczniowie mogą w tym celu przeanalizować mapę zawartą w części „Przeczytaj” lub odszukać w dostępnych źródłach informacji mapy przedstawiające stopę bezrobocia na świecie.
W grupach (liczebność grup określa nauczyciel) uczniowie przygotowują metaplany dotyczące zróżnicowania bezrobocia na w Europie lub na świecie – poszczególne grupy opracowują metaplany dla różnych regionów Europy lub krajów wysoko rozwiniętych, rozwijających się i słabo rozwiniętych na świecie; alternatywnie można przydzielić grupom zadanie opracowania metaplanów dla poszczególnych kontynentów lub regionów.
Prezentacja pracy uczniów, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi, w razie potrzeby uzupełnia.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Korzystając z różnych źródeł informacji, wyjaśnij, jak na rynek pracy wpłynęła pandemia COVID‑19. Jakie są prognozy ekonomistów? W pracy wykorzystaj dodatkowe źródła informacji (np. dane statystyczne dot. stopy bezrobocia sprzed epidemii i np. z czerwca 2020 r.).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących problemów współczesnego świata, np. Główne problemy społeczno‑gospodarcze najbiedniejszych i najbogatszych państw, Problemy współczesnego człowieka, a także podczas lekcji powtórzeniowej Problemy społeczne świata – bezrobocie, ubóstwo i inne.