SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny bezrobocia na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.

Uczeń:

  1. analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze przyczyny bezrobocia w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego,

  • definiuje bezrobocie i wymienia jego rodzaje,

  • omawia przyczyny bezrobocia na świecie i proponuje sposoby zapobiegania im.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, burza mózgów

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiał dodatkowy

E. Kośmicki, S. Malinowska, Bezrobocie we współczesnym świecie. Czy istnieją możliwości pełnego zatrudnienia?, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2015, nr 4 (76), s. 3–24. Dostępne w internecie: repozytorium.uwb.edu.pl (dostęp 2.03.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienia dotyczące tematu lekcji np.: czym jest bezrobocie i jak może być mierzone – burza mózgów.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i notują swoje spostrzeżenia na temat możliwych przyczyn bezrobocia.

  • Następnie uczniowie dobierają się w pary i uzupełniają mapę myśli zawartą w e‑materiale. Nauczyciel zwraca uwagę, że powinni wykorzystać notatki sporządzone podczas odsłuchu audiobooka, a także zaleca odwołanie się do własnej wiedzy i doświadczeń.

  • Nauczyciel na forum klasy prosi poszczególne pary o przedstawienie jednego z pól. Uczniowie na forum klasy dyskutują i uzupełniają mapę o kolejne elementy.

  • Po opracowaniu mapy myśli nauczyciel pyta uczniów, czy spodziewali się, że bezrobocie jest tak kompleksowym problemem. Następnie zadaje pytanie, czy bezrobocie wszędzie wygląda tak samo – porównanie przyczyn bezrobocia w krajach o różnym stopniu rozwoju. Uczniowie mogą w tym celu przeanalizować mapę zawartą w części „Przeczytaj” lub odszukać w dostępnych źródłach informacji mapy przedstawiające stopę bezrobocia na świecie.

  • W grupach (liczebność grup określa nauczyciel) uczniowie przygotowują metaplany dotyczące zróżnicowania bezrobocia na w Europie lub na świecie – poszczególne grupy opracowują metaplany dla różnych regionów Europy lub krajów wysoko rozwiniętych, rozwijających się i słabo rozwiniętych na świecie; alternatywnie można przydzielić grupom zadanie opracowania metaplanów dla poszczególnych kontynentów lub regionów.

  • Prezentacja pracy uczniów, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi, w razie potrzeby uzupełnia.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Korzystając z różnych źródeł informacji, wyjaśnij, jak na rynek pracy wpłynęła pandemia COVID‑19. Jakie są prognozy ekonomistów? W pracy wykorzystaj dodatkowe źródła informacji (np. dane statystyczne dot. stopy bezrobocia sprzed epidemii i np. z czerwca 2020 r.).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących problemów współczesnego świata, np. Główne problemy społeczno‑gospodarcze najbiedniejszych i najbogatszych państw, Problemy współczesnego człowieka, a także podczas lekcji powtórzeniowej Problemy społeczne świata – bezrobocie, ubóstwo i inne.