Numer e‑materiału: 2.8.5.3

Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Verliebt, verlobt, verheiratet – Sitten und Bräuche um die Hochzeit herum / Miłość, zaręczyny, ślub – zwyczaje i obyczaje związane z weselem.

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania zwyczajów i obrzędów ślubnych

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje wiedzę o zwyczajach i obrzędach związanych z ceremonią zaślubin;

  • tworzy zaproszenie na ślub;

  • opisuje wesele marzeń lub ceremonię weselną, w której brał udział.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów, prezentacji), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);

  • strategie kognitywne: ćwiczenie (wymowy i pisowni); rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów); korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • strategie metakognitywne: centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi)

  • strategie afektywne: automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);

  • strategie społeczne: współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikiem audio‑wideo, wyjaśnianie;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel kreśli na tablicy 7 bądź 8 kresek odpowiadających liczbie liter w wyrazach Trauung lub Hochzeit. Uczniowie podają poszczególne litery i próbują odgadnąć temat lekcji. Następnie nauczyciel sporządza na tablicy (i przy pomocy uczniów) asocjogram związany z obrzędem zaślubin.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, porządkując i pogłębiając swoją wiedzę. Następnie w 3‑osobowych grupach tworzą scenariusz wymarzonego wesela, uwzględniając w nim minimum 5 z opisanych w prezentacji zwyczajów. Swoje scenariusze prezentują pod koniec lekcji na forum klasy.

Alternatywnie:

  • Uczniowie w 2‑osobowych grupach przygotowują wywiad ze znanym konsultantem ślubnym/znaną konsultantką ślubną. Jeden z uczniów wciela się w rolę dziennikarza/dziennikarki, drugi – konsultanta/konsultantki. Wywiad musi składać się z minimum 5 pytań i odpowiedzi. Aby ułatwić uczniom przygotowanie prezentacji bądź wywiadu, można przed tym zadaniem polecić im, aby wykonali Übung 1 i 2 w części Prezentacja multimedialna oraz Aufgabe 3 i 4 z części Sprawdź się.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo oraz ćwiczą użycie języka w kontekstach zbliżonych do realnych sytuacji komunikacyjnych poprzez wykonywanie zadań otwartych. Mają dzięki temu okazję wykazania się zdobytą wiedzą.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Napisane zaproszenia mogą zostać zamieszczone na wirtualnej tablicy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu;

  • w trakcie lekcji: ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu: globalnego, selektywnego i szczegółowego;

  • po lekcji: powtórka, przypomnienie słownictwa.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec