Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.5.3
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Verliebt, verlobt, verheiratet – Sitten und Bräuche um die Hochzeit herum / Miłość, zaręczyny, ślub – zwyczaje i obyczaje związane z weselem.
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania zwyczajów i obrzędów ślubnych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje wiedzę o zwyczajach i obrzędach związanych z ceremonią zaślubin;
tworzy zaproszenie na ślub;
opisuje wesele marzeń lub ceremonię weselną, w której brał udział.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystywanie materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów, prezentacji), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne: ćwiczenie (wymowy i pisowni); rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów); korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
strategie metakognitywne: centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi)
strategie afektywne: automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
strategie społeczne: współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikiem audio‑wideo, wyjaśnianie;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kreśli na tablicy 7 bądź 8 kresek odpowiadających liczbie liter w wyrazach Trauung lub Hochzeit. Uczniowie podają poszczególne litery i próbują odgadnąć temat lekcji. Następnie nauczyciel sporządza na tablicy (i przy pomocy uczniów) asocjogram związany z obrzędem zaślubin.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, porządkując i pogłębiając swoją wiedzę. Następnie w 3‑osobowych grupach tworzą scenariusz wymarzonego wesela, uwzględniając w nim minimum 5 z opisanych w prezentacji zwyczajów. Swoje scenariusze prezentują pod koniec lekcji na forum klasy.
Alternatywnie:
Uczniowie w 2‑osobowych grupach przygotowują wywiad ze znanym konsultantem ślubnym/znaną konsultantką ślubną. Jeden z uczniów wciela się w rolę dziennikarza/dziennikarki, drugi – konsultanta/konsultantki. Wywiad musi składać się z minimum 5 pytań i odpowiedzi. Aby ułatwić uczniom przygotowanie prezentacji bądź wywiadu, można przed tym zadaniem polecić im, aby wykonali Übung 1 i 2 w części Prezentacja multimedialna oraz Aufgabe 3 i 4 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo oraz ćwiczą użycie języka w kontekstach zbliżonych do realnych sytuacji komunikacyjnych poprzez wykonywanie zadań otwartych. Mają dzięki temu okazję wykazania się zdobytą wiedzą.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Napisane zaproszenia mogą zostać zamieszczone na wirtualnej tablicy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu;
w trakcie lekcji: ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu: globalnego, selektywnego i szczegółowego;
po lekcji: powtórka, przypomnienie słownictwa.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0