Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Justyna Płachta
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The Heart of a City / Serce miasta
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – cele szczegółowe I.2, I.9, II.2, III.1, III.4, III.5, V.1, V.4, V.7, VIII.2, VIII.3, IX.I, IX.2, X, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z ulicami handlowymi w Londynie i Nowym Jorku.
Uczeń stosuje słownictwo związane z atrakcjami oraz ciekawymi miejscami znajdującymi się przy ulicach handlowych w Londynie i Nowym Jorku.
Uczeń wymienia wybrane fakty z historii Londynu i Nowego Jorku.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat ulic handlowych w Londynie i Nowym Jorku.
Uczeń rozwija świadomość historii i kultury Londynu i Nowego Jorku.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie przedstawiające Oxford Street i mówi: The photo shows the busiest street in London‑Oxford Street. There are lots of shops there so it’s a perfect place to go shopping.
Następnie pyta uczniów: Where do you usually go shopping? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.W ramach przygotowania do czytania tekstu The Heart of a City uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst The Heart of a City (Przeczytaj), a następnie indywidualnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst The Heart of a City i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Przeczytaj): Which street do you want to visit? Why? Chętni relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przeanalizowali wyrażenia umieszczone w słowniku i odnaleźli w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie uczniowie, pracując w parach, sprawdzają stopień opanowania wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem drugiego jest podanie jego polskiego odpowiednika. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a zadaniem drugiego jest przetłumaczenie wyrażenia na angielski. Nauczyciel pyta na forum klasy, które słowa sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
W ramach przygotowania do gry uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Zadanie wykonują samodzielnie, a następnie porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.
Uczniowie odpowiadają na pytania z gry, a następnie, bazując na zapamiętanych treściach, wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Gra edukacyjna). Chętni nanoszą rozwiązania na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
In your opinion, what are Oxford Street and 5th Avenue famous for?
Would you like to visit Oxford Street or 5th Avenue? Why/Why not?
Is there a street similar to Oxford Street in your town?
Uczniowie mogą zadać sobie dodatkowe pytania, tak aby uzyskać od kolegi/koleżanki możliwie najbardziej szczegółowe informacje. Na koniec relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–4 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): How much do you know about 5th Avenue and Oxford Street? Choose one of these places and write a short blog post in which you:
explain why it's popular;
describe what happens there every year;
write whether you want to visit the place or not.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą listę 5 pytań związanych z treścią gry edukacyjnej, a następnie w parach zadają te pytania i na nie odpowiadają.