Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.10.3
Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Meine Fußballmannschaft / Moja drużyna piłkarska
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opowiadania o grze w piłkę nożną.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy zawodników piłkarskich, części boiska oraz elementy ubioru piłkarza;
podaje przykłady akcji, jakie mają miejsce na boisku;
analizuje informacje w emailu dotyczącym meczu piłkarskiego.
Cele motywacyjne:
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych informacji);
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z źródłem drukowanym, pogadanka, opis, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – burza mózgów;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne, związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali informację wprowadzającą. Pyta, czy lubią oglądać mecze, czy chodzą na stadion na mecze, a jeśli tak – to na jakie. Następnie zachęca, aby zgłosili się uczniowie, którzy interesują się piłką nożną lub grają w jakiejś drużynie, pyta, czy znają zasady gry itp., jeśli tak – zostają „ekspertami”. W zależności od liczby uczniów „ekspertów” od piłki nożnej nauczyciel dzieli ich na grupy tak, aby w każdej był przynajmniej jeden „ekspert”. Każda z grup ma za zadanie wypisać nazwy części ubioru piłkarza oraz podstawowe zasady gry (powinna znaleźć 5–10 wyrazów). Uczniowie pracują ze słownikami internetowymi. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy.
Nauczyciel zapisuje w formie listy nowe rzeczowniki wraz z rodzajnikami oraz nowe czasowniki na tablicy. Odczytuje wyrazy i prosi, aby uczniowie powtarzali je chórem. Później rzeczowniki i czasowniki powtarzają tylko dziewczynki, następnie tylko chłopcy.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z tekstem i podkreślili wyrazy związane z piłką nożną. Porównują, które z wyrazów zapisanych na tablicy pojawiły się w tekście i ewentualnie uzupełniają wcześniej zapisaną na tablicy listę wyrazów.
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu sprawdzające jego rozumienie:
określają, czy zdanie jest zgodne z treścią tekstu (Übung 1);
ćwiczą rozumienie tekstu i nowo poznane słownictwo (Übung 2 i 3).
Uczniowie w parach zapoznają się z katalogiem interaktywnym oraz rozwiązują Übung 1, 2 i 3 z części Katalog interaktywny.
W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo (Aufgabe 1, 3, 4 i 5) i ćwiczą użycie rodzajników (Aufgabe 2).
Nauczyciel łączy uczniów w pary, rozdaje im karteczki z wyrazami z Aufgabe 3 i prosi o połączenie wyrazów w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami. Następnie zbiera karteczki i wrzuca do woreczka. Uczniowie losują karteczkę i ich zadaniem jest opisanie, co wylosowali, np. die Stollen – das sind Fußballschuhe, die Niederlage – das heißt nicht gewinnen, verlieren. Inni uczniowie zgadują znaczenie w języku polskim. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje ich wymowę, intonację i inne błędy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie zostają podzieleni na grupy, z których każda będzie miała za zadanie ustalić skład drużyny piłkarskiej z uczniów klasy. Każda grupa otrzymuje listę uczniów z klasy, na liście widnieją tylko imiona uczniów. Uczniowie w grupie mają za zadanie wspólnie zadecydować, kto powinien być w obronie, na środku i w ataku oraz w bramce. Podczas dyskusji uczniowie mogą dyskutować, uzgadniać stanowiska i argumentować swoje wybory. Po wyborze składu drużyn, grupy przedstawiają swoje decyzje na forum.
Uczniowie przeprowadzają „mecz” na planszy lub planszach do gry w piłkę nożną (na papierze), komunikując się się w języku niemieckim, aby współpracować i planować ruchy drużyny.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują wypowiedź pisemną na temat gry w piłkę przez Fabiana (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z katalogu interaktywnego do rozmowy o piłce nożnej;
po lekcji: powtórzenie słownictwa związanego z piłką nożną.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0