Numer e‑materiału: 2.6.10.3

Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Meine Fußballmannschaft / Moja drużyna piłkarska

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o grze w piłkę nożną.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy zawodników piłkarskich, części boiska oraz elementy ubioru piłkarza;

  • podaje przykłady akcji, jakie mają miejsce na boisku;

  • analizuje informacje w emailu dotyczącym meczu piłkarskiego.

Cele motywacyjne:

  • zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych informacji);

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca z źródłem drukowanym, pogadanka, opis, wyjaśnienie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania;

  • aktywizująca – burza mózgów;

  • kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne, związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali informację wprowadzającą. Pyta, czy lubią oglądać mecze, czy chodzą na stadion na mecze, a jeśli tak – to na jakie. Następnie zachęca, aby zgłosili się uczniowie, którzy interesują się piłką nożną lub grają w jakiejś drużynie, pyta, czy znają zasady gry itp., jeśli tak – zostają „ekspertami”. W zależności od liczby uczniów „ekspertów” od piłki nożnej nauczyciel dzieli ich na grupy tak, aby w każdej był przynajmniej jeden „ekspert”. Każda z grup ma za zadanie wypisać nazwy części ubioru piłkarza oraz podstawowe zasady gry (powinna znaleźć 5–10 wyrazów). Uczniowie pracują ze słownikami internetowymi. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel zapisuje w formie listy nowe rzeczowniki wraz z rodzajnikami oraz nowe czasowniki na tablicy. Odczytuje wyrazy i prosi, aby uczniowie powtarzali je chórem. Później rzeczowniki i czasowniki powtarzają tylko dziewczynki, następnie tylko chłopcy.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z tekstem i podkreślili wyrazy związane z piłką nożną. Porównują, które z wyrazów zapisanych na tablicy pojawiły się w tekście i ewentualnie uzupełniają wcześniej zapisaną na tablicy listę wyrazów.

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu sprawdzające jego rozumienie:

    • określają, czy zdanie jest zgodne z treścią tekstu (Übung 1);

    • ćwiczą rozumienie tekstu i nowo poznane słownictwo (Übung 2 i 3).

  • Uczniowie w parach zapoznają się z katalogiem interaktywnym oraz rozwiązują Übung 1, 2 i 3 z części Katalog interaktywny.

  • W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo (Aufgabe 1, 3, 4 i 5) i ćwiczą użycie rodzajników (Aufgabe 2).

  • Nauczyciel łączy uczniów w pary, rozdaje im karteczki z wyrazami z Aufgabe 3 i prosi o połączenie wyrazów w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami. Następnie zbiera karteczki i wrzuca do woreczka. Uczniowie losują karteczkę i ich zadaniem jest opisanie, co wylosowali, np. die Stollen – das sind Fußballschuhe, die Niederlage – das heißt nicht gewinnen, verlieren. Inni uczniowie zgadują znaczenie w języku polskim. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje ich wymowę, intonację i inne błędy.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie zostają podzieleni na grupy, z których każda będzie miała za zadanie ustalić skład drużyny piłkarskiej z uczniów klasy. Każda grupa otrzymuje listę uczniów z klasy, na liście widnieją tylko imiona uczniów. Uczniowie w grupie mają za zadanie wspólnie zadecydować, kto powinien być w obronie, na środku i w ataku oraz w bramce. Podczas dyskusji uczniowie mogą dyskutować, uzgadniać stanowiska i argumentować swoje wybory. Po wyborze składu drużyn, grupy przedstawiają swoje decyzje na forum.

  • Uczniowie przeprowadzają „mecz” na planszy lub planszach do gry w piłkę nożną (na papierze), komunikując się się w języku niemieckim, aby współpracować i planować ruchy drużyny.

Praca domowa

Uczniowie przygotowują wypowiedź pisemną na temat gry w piłkę przez Fabiana (Aufgabe 8).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z katalogu interaktywnego do rozmowy o piłce nożnej;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa związanego z piłką nożną.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec