Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.5.5
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Erinnerungen der Babyboomer / Wspomnienia Baby Boomersów
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat stylu życia pokolenia Baby Boomers.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o wydarzeniach z dzieciństwa;
porównuje swoje dzieciństwo z dzieciństwem generacji Baby Boomers;
tworzy wpis na blogu pt. „Moje wspomnienia z dzieciństwa”.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, który ze stylów chce opisać w pracy domowej;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych).
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
praktyczna – metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne, związane z procesem uczenia się i potwierdzenie tego, że proces ten ma miejsce – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Baby Boomers” i prosi uczniów, aby spontanicznie podawali swoje skojarzenia związane z hasłem. Podane przez nich wyrazy i zwroty zapisuje na tablicy.
Następnie zwraca się z prośbą do klasy o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat pokolenia Babyboomerów w Niemczech i o porównanie ze skojarzeniami zapisanymi na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, szukając jednocześnie odpowiedzi na pytanie, jaki to jest gatunek tekstu (Übung 1 w części Przeczytaj). Po ponownym przeczytaniu tekstu rozwiązują Übung 2 w części Przeczytaj.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania z tekstu: Am Anfang war das Radio. Das Gerät stand im Wohnzimmer.
Nauczyciel zwraca uwagę klasy na formy czasu Präteritum występujące w zdaniach. Następnie prosi o znalezienie wszystkich czasowników w czasie Präteritum w Übung 2 w części Przeczytaj. Uczniowie pracują w parach. Rozwiązania są prezentowane i omawiane na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj. Uczniowie wypełniają tabelkę dotyczącą form Präteritum (Übung 4 w części Przeczytaj) oraz utrwalają użycie form, wykonując Aufgabe 1‑3 w części Sprawdź się.
Klasa rozwiązuje Übung 1‑4 jako przygotowanie do gry edukacyjnej w części Multimedium. Uczniowie grają w grę.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się w parach. Starają się ustalić takie dokończenia zdań, aby dotyczyło obu uczniów.
In unseren Kindergärten gab es …
In der ersten Klasse konnten wir …
Als Kind gingen wir gerne ...
Mit 5 wollten wir …
Mit 7 aßen wir …
Zum ersten Mal fuhren wir …Kilka par prezentuje swoje zdania na forum klasy.
Praca domowa:
Klasa rozwiązuje Aufgabe 4‑6 oraz 8 w części Sprawdź się. Przygotowane przez uczniów opisy wspomnień z dzieciństwa mogą zostać zaprezentowane na blogu klasowym (o ile taki istnieje).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z grą, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: nauczyciel może wprowadzić element rywalizacji i nagrodzić uczniów, którzy najlepiej poradzili sobie z grą;
po lekcji: wykorzystanie do nauki form nieregularnych czasownika w czasie Präteritum oraz odmiany przez osoby.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY SA 3.0