Numer e‑materiału: 2.8.5.5

Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Erinnerungen der Babyboomer / Wspomnienia Baby Boomersów

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat stylu życia pokolenia Baby Boomers.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o wydarzeniach z dzieciństwa;

  • porównuje swoje dzieciństwo z dzieciństwem generacji Baby Boomers;

  • tworzy wpis na blogu pt. „Moje wspomnienia z dzieciństwa”.

Cele motywacyjne:
Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • sam decyduje, który ze stylów chce opisać w pracy domowej;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych;

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;

  • praktyczna – metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;

  • kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne, związane z procesem uczenia się i potwierdzenie tego, że proces ten ma miejsce – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Baby Boomers” i prosi uczniów, aby spontanicznie podawali swoje skojarzenia związane z hasłem. Podane przez nich wyrazy i zwroty zapisuje na tablicy.

  • Następnie zwraca się z prośbą do klasy o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat pokolenia Babyboomerów w Niemczech i o porównanie ze skojarzeniami zapisanymi na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, szukając jednocześnie odpowiedzi na pytanie, jaki to jest gatunek tekstu (Übung 1 w części Przeczytaj). Po ponownym przeczytaniu tekstu rozwiązują Übung 2 w części Przeczytaj.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania z tekstu: Am Anfang war das Radio. Das Gerät stand im Wohnzimmer.

  • Nauczyciel zwraca uwagę klasy na formy czasu Präteritum występujące w zdaniach. Następnie prosi o znalezienie wszystkich czasowników w czasie PräteritumÜbung 2 w części Przeczytaj. Uczniowie pracują w parach. Rozwiązania są prezentowane i omawiane na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj. Uczniowie wypełniają tabelkę dotyczącą form Präteritum (Übung 4 w części Przeczytaj) oraz utrwalają użycie form, wykonując Aufgabe 1‑3 w części Sprawdź się.

  • Klasa rozwiązuje Übung 1‑4 jako przygotowanie do gry edukacyjnej w części Multimedium. Uczniowie grają w grę.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się w parach. Starają się ustalić takie dokończenia zdań, aby dotyczyło obu uczniów.

  • In unseren Kindergärten gab es …
    In der ersten Klasse konnten wir …
    Als Kind gingen wir gerne ...
    Mit 5 wollten wir …
    Mit 7 aßen wir …
    Zum ersten Mal fuhren wir …

  • Kilka par prezentuje swoje zdania na forum klasy.

Praca domowa:

  • Klasa rozwiązuje Aufgabe 4‑6 oraz 8 w części Sprawdź się. Przygotowane przez uczniów opisy wspomnień z dzieciństwa mogą zostać zaprezentowane na blogu klasowym (o ile taki istnieje).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z grą, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel może wprowadzić element rywalizacji i nagrodzić uczniów, którzy najlepiej poradzili sobie z grą;

  • po lekcji: wykorzystanie do nauki form nieregularnych czasownika w czasie Präteritum oraz odmiany przez osoby.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY SA 3.0 Indeks górny koniec