Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Prawo a moralność

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

5) przedstawia różne rozumienia pojęcia polityki; analizuje, na wybranych przykładach, zjawiska konfliktu i kompromisu politycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje pojęcie prawa;

  • analizuje, czym są normy moralne;

  • charakteryzuje różnice między prawem a moralnością;

  • analizuje pojęcie polityki;

  • porównuje konflikt i kompromis polityczny.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie podczas burzy mózgów omawiają:

  • pojęcie prawa i norm moralnych;

  • różnice między prawem a moralnością;

  • pojęcie polityki, konfliktu i kompromisu politycznego.

Odpowiedzi w formie mapy myśli są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel omawia pojęcia widoczne na tablicy, uzupełniając je (jeśli jest taka konieczność) o istotne cechy i skojarzenia.

2. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Czy normy moralne mają pierwszeństwo przed normami prawnymi?

3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • pojęć: prawa, moralności i różnic między nimi;

  • polityki, konfliktu i kompromisu politycznego.

Faza podsumowująca

1. Rozwiązanie quizu.

2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia z modułu „Sprawdź się” (1–8).

Materiały pomocnicze:

Stanowisko w sprawie reform politycznych, 1989 r., okragly‑stol.pl.

Krystian Chołaszczyński, Afrykański model autorytaryzmu – Zimbabwe czasów Roberta Mugabe, 30.12.2011 r., geopolityka.net.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Quiz może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej prawa i moralności.