Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Prawo a moralność
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
5) przedstawia różne rozumienia pojęcia polityki; analizuje, na wybranych przykładach, zjawiska konfliktu i kompromisu politycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje pojęcie prawa;
analizuje, czym są normy moralne;
charakteryzuje różnice między prawem a moralnością;
analizuje pojęcie polityki;
porównuje konflikt i kompromis polityczny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie podczas burzy mózgów omawiają:
pojęcie prawa i norm moralnych;
różnice między prawem a moralnością;
pojęcie polityki, konfliktu i kompromisu politycznego.
Odpowiedzi w formie mapy myśli są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel omawia pojęcia widoczne na tablicy, uzupełniając je (jeśli jest taka konieczność) o istotne cechy i skojarzenia.
2. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Czy normy moralne mają pierwszeństwo przed normami prawnymi?
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
pojęć: prawa, moralności i różnic między nimi;
polityki, konfliktu i kompromisu politycznego.
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie quizu.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Stanowisko w sprawie reform politycznych, 1989 r., okragly‑stol.pl.
Krystian Chołaszczyński, Afrykański model autorytaryzmu – Zimbabwe czasów Roberta Mugabe, 30.12.2011 r., geopolityka.net.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Quiz może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej prawa i moralności.