Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.10.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Möchtest du Basketball spielen?/Chcesz zagrać w koszykówkę?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat sportów drużynowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni sporty drużynowe;
poda przykłady wartości, których uczą gry zespołowe;
opisze koleżance/koledze w e‑mailu swoje pierwsze wrażenia po zajęciach koszykówki.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel otwiera krótką dyskusję z uczniami poprzez pytanie: Jakie sporty drużynowe są wam znane? Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się co będzie tematem dzisiejszej lekcji?, następnie poleca przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” i zadaje pytanie: Wstąpilibyście chętnie do szkolnej drużyny koszykówki?, prosząc o uzasadnienie swojego zdania.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i zwraca się z prośbą do uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Klasa wykonuje w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj), celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie czytają nagłówek nad mapą interaktywną i próbują odgadnąć, o czym będzie niniejsze multimedium. Następnie odtwarzają poszczególne nagrania i próbują zrozumieć, o czym jest dany fragment tekstu. Pomocne przy tym mogą okazać się fotografie oraz transkrypcja, którą uczniowie mogą w każdej chwili wyświetlić. Następnie rozwiązują Übung 2 oraz Übung 3.
Nauczyciel łączy uczniów w pary, rozdaje im karteczki ze słowami z Übung 1 z części Mapa interaktywna i prosi o połączenie dwóch części.
Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel zapisuje na małych karteczkach wszystkie sporty drużynowe omawiane na lekcji, a następnie wrzuca te karteczki do woreczka. Uczniowie losują po dwie karteczki i nie zdradzają koledze/koleżance, co wylosowali. Ich zadaniem będzie opisanie koleżance/koledze sportu drużynowego w taki sposób, aby mogła/mógł zgadnąć, o który chodzi, np.: Bei diesem Spiel versuchen die Spieler so viele Punkte wie möglich zu erzielen, indem sie den Ball in den Korb der gegnerischen Mannschaft werfen, Bei diesem Sport werfen die Spieler den Ball mit der Hand ins Tor. Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom w klasie i w razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne oraz wymowę.
Po pracy w parach nauczyciel pyta uczniów na podstawie Aufgabe 7, jakich wartości uczy sport zespołowy.
Na koniec zajęć klasa rozwiązuje Aufgabe 3‑4 z części Sprawdź się. Po wykonaniu zadań nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które z jakiegoś powodu okazały się dla nich szczególnie ważne. Uczniowie mogą także wskazać liczne wartości, które były częścią materiału.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel na podstawie Aufgabe 1 zapisuje pionowo na tablicy słowo GESUND. Zadaniem uczniów będzie podchodzenie do tablicy i zapisywanie haseł do krzyżówki. Po rozwiązaniu krzyżówki nauczyciel wymawia na głos słowa z Aufgabe 2 i apeluje do klasy o przetłumaczenie słów na język polski.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 5‑6 oraz 8 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, aktywowanie/przypomnienie znanego już słownictwa z tematyki sportowej;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z dyscyplinami sportowymi, powiązanie wiedzy posiadanej z nową, wykorzystanie przykładów z mapy interaktywnej do dyskusji na temat sportu;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu dyscyplin sportowych przy jednoczesnym doskonaleniu poprawnej wymowy i intonacji nowo poznanych wyrazów.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0