Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Podbój i chrystianizacja Pomorza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:
2) opisuje zmiany terytorialne państwa polskiego w X–XII w.;
3) rozpoznaje tendencje centralistyczne i decentralistyczne w życiu politycznym państwa polskiego w X–XII w.;
4) zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski i Europy w X–XII w.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego piastowskim władcom zależało na zagarnięciu Pomorza;

  • analizuje przyczyny ponownej chrystianizacji Pomorza w XII wieku;

  • charakteryzuje kolejne etapy podboju i chrystianizacji Pomorza Wschodniego i Zachodniego;

  • tłumaczy, jaką rolę w krzewieniu chrześcijaństwa odgrywało bogactwo i splendor misyjnych wypraw.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia planowany przebieg lekcji.

  2. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje. Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego podboju Pomorza i jego chrystianizacji. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Film”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 2: „Przedstaw kolejne etapy podboju i chrystianizacji Pomorza Wschodniego”. Poleca uczniom, aby podzielili się na małe grupy do czterech osób i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje film. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedź na polecenie nr 3 – wyjaśniają, dlaczego w XII w. miała miejsce ponowna chrystianizacja Pomorza. Po wyznaczonym czasie przedstawiciel wybranej dwójki uczniowskiej (albo ochotnik) odczytuje propozuycję odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ją, jeśli uznaja, że wymaga np. doprecyzowania. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Na koniec omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1, 3 i 5 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002.

  • Monarchia Piastów 1038–1399, red. M. Derwich, Warszawa–Wrocław 2003.

  • Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznej (do połowy XV wieku), tom I: Społeczeństwo i państwo polskie do połowy XIII wieku, oprac. G. Labuda, B. Miśkiewicz, Poznań 1966.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się z treścią e‑materiału oraz filmami przed zajęciami. Wówczas wybrane osoby mogą przygotować prezentację dotyczącą podboju i chrystianizacji Pomorza, którą zaprezentują na początku fazy realizacyjnej.