Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Wpływ Waltera Scotta na kształtowanie się polskiej powieści poetyckiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne. Uczeń:
określi cechy gatunkowe powieści poetyckiej;
przeanalizuje wpływ utworów Waltera Scotta na kształtowanie się polskiej powieści poetyckiej;
porówna wpływ poezji Scotta i Byrona na polskich twórców;
wyjaśni, jaka była wizja historii Waltera Scotta i jak wpływała na typy jego bohaterów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat początków romantyzmu w Polsce. Wskazuje również na znaczenie tradycji ludowych, folkloru, baśni i podań w kształtowaniu się romantycznej poetyki.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel może zbadać wiedzę uczniów na temat polskiej powieści poetyckiej i podkreślić rolę inspiracji płynących z utworów Scotta oraz Byrona.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel może zaproponować uczniom stworzenie schematu obrazującego cechy gatunkowe powieści poetyckiej oraz zapisanie na tablicy cech powieści poetyckiej, które wywodzą się z wizji Scotta i tych, które odnoszą się do wizji Byrona
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka, następnie wykonują polecenia 1 i 2 odnoszące się do dwóch części materiału audio. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Nauczyciel może rozwinąć temat Scottowskiego historyzmu, podkreślając, że poematy Scotta ukazują, w jaki sposób historia determinuje życie jednostki – charakterystyczny przykład stanowi Pani jeziora.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1–3. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Ćwiczenie 4 może przybrać formę dyskusji moderowanej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenie 8 może być wykonane wspólnie – zauważone przez uczniów motywy zostają zapisane na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o przedstawienie charakterystyki powieści poetyckiej Scotta.
Inna chętna osoba podsumowuje wpływ Scotta na rozwój polskiej powieści poetyckiej. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie nauczyciel może krótko omówić słynne powieści historyczne Scotta.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie na temat: Bohaterowie powieści poetyckich Scotta i Byrona – wiara w historię kontra przekonanie o romantycznej niepewności egzystencji.
Materiały pomocnicze:
Janina Lasecka, Ocalenie i negacja: epika poetycka Waltera Scotta i Georgea Gordona Byrona, „Prace Polonistyczne Studies in Polish Literature” 1983, nr 39.
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1506519,Walter‑Scott‑ojciec‑powiesci‑historycznej
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.