Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Funkcjonowanie partii politycznych na podstawie ustawy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

2) przygotowuje materiał do zamieszczenia w internecie na temat działań indywidualnych lub grupowych w życiu publicznym (np. w wątku publicznym swojego profilu na portalach społecznościowych lub na blogu);

4) przedstawia cechy konstytutywne partii politycznych; wymienia partie polityczne, które w ostatnich wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyły próg niezbędny do uzyskania dotacji budżetowej, i nazwiska ich liderów; przedstawia podstawowe założenia programowe tych ugrupowań.

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;

2) wyjaśnia związki między partiami politycznymi a społeczeństwem; rozważa na wybranych przykładach zjawisko kryzysu partii politycznych i trafność kategorii „polityki bez ideologii”.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje prawne podstawy funkcjonowania partii politycznych w  Polsce;

  • analizuje tekst ustawy o partiach politycznych;

  • ocenia możliwość powstawania nowych ugrupowań politycznych.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • metoda akwarium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Burza mózgów. Uczniowie formułują definicje partii politycznej, systemu partyjnego oraz pluralizmu politycznego. W krótkiej dyskusji oceniają poziom pluralizmu politycznego w Polsce.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Podział na grupy. Każdy zespół przygotowuje ocenę procedury powstawania i rejestracji partii politycznej w Polsce. W tym celu analizują materiał źródłowy – tekst ustawy o partiach politycznych.

2. W trakcie analizy uczniowie powinni zwrócić uwagę na zasady członkostwa, sposób formułowania i ramy prawne programu politycznego (nawiązują do art. 13. Konstytucji RP), sposób rejestracji i kontrolowania działań partii. Powinni również wskazać sposoby finansowania partii politycznych.

3. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele grup prezentują efekty pracy. Następnie uczniowie dyskutują i uzupełniają wypowiedzi prelegentów. Jeśli to konieczne, uzupełnia je również nauczyciel.

4. Metoda akwarium. Zespół klasowy zostaje podzielony na dwie grupy. Pierwsza siada w kręgu i dokonuje oceny, czy nowe ugrupowania polityczne mogą wejść do polskiego systemu partyjnego. Uczniowie powinni odnieść się do uregulowań prawnych i realnego funkcjonowania tego systemu. Druga grupa przysłuchuje się dyskusji. Następnie chętni obserwatorzy podsumowują dyskusję. Najważniejsze wnioski zostają zapisane na tablicy.

Faza podsumowująca

1. Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania z sekcji Sprawdź się wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Dokonanie oceny pracy grup i przedstawienie informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Zapoznaj się z samouczkiem, a potem zaproponuj własne ugrupowanie polityczne i przedstaw sposób jego rejestracji.

Materiały pomocnicze:

Ustawa o partiach politycznych z dnia 27 czerwca 197 r., sejm.gov.pl.

Katarzyna Sobolewska‑Myślik, Partie i systemy partyjne na świecie, Warszawa 2004.

Marek Migalski, Waldemar Wojtasik, Marek Mazur, Polski system partyjny, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Samouczek może zostać wykorzystany w trakcie analizy materiału źródłowego lub w ramach przygotowania do lekcji powtórkowej.