Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Krajowa Rada Sądownictwa – podsumowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
7) wykazuje rolę Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia strukturę Sądu Najwyższego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje skład i działalność Krajowej Rady Sądownictwa;
wyjaśnia sposób powoływania członków KRS;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących Krajowej Rady Sądownictwa;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja za i przeciw;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Działalność Krajowej Rady Sądownictwa”. Materiał powinien zawierać przede wszystkim zasoby audio‑wizualne i trwać nie dłużej niż 10 min.
Pozostali uczniowie mają za zadanie poszukać w dostępnych źródłach informacji nt. członków KRS i okoliczności ich powołania.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Krajowa Rada Sądownictwa – podsumowanie” i celów zajęć.
Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Uczniowie analizują sposób powoływania członków KRS w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają również przygotowane przed lekcją materiały.
Następnie uczniowie zapisują w zeszycie minimum trzy pytania związane z działaniem KRS. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na sformułowane przez siebie pytania.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują ćw. 1 dołączone do filmu: przygotowują swoje stanowisko do wypowiedzi eksperta.
Dyskusja na temat niezawisłości sędziów. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie weryfikują i uzupełniają przygotowaną na początku zajęć mapę myśli.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych stron pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Przygotuj kilka argumentów, których użyjesz w dyskusji na temat niezależności władzy sądowniczej i jej wpływu na poziom demokracji w państwie.
Materiały pomocnicze:
Mateusz Droba, Podstawy prawa, Warszawa, 2015.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, prawo.sejm.gov.pl.
Krajowa Rada Sądownictwa, krs.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.