Numer e‑materiału: 3.3.10.2

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Warum ist Laufen gesund?/Dlaczego bieganie jest zdrowe?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji

Umiejętność wypowiada nia się na temat biegania ze szczególnym uwzględnieniem zalet tego sportu oraz sprzętu potrzebnego do jego uprawiania.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART

Uczeń:

  • wymienia argumenty przemawiające za bieganiem;

  • opisuje, co składa się na wyposażenie biegacza;

  • wyjaśnia, jaki wpływ ma bieganie na zdrowie.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);

strategie kognitywne:

  • ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów);

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne: memory, praca z ilustracją interaktywną, burza mózgów, wspólne czytanie zgodne z zasadami nauczania kooperatywnego;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst podzielony na fragmenty,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: ilustracja interaktywna,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

PRZEBIEG LEKCJI

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: „Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?” Następnie prosi ich o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat biegania i jego dobroczynnego wpływu na zdrowie (burza mózgów). Nauczyciel tak steruje dyskusją, żeby już teraz pojawiły się treści, z którymi uczniowie zostaną skonfrontowani w kolejnej części lekcji.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel na wstępie dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje fragment tekstu. Grupa czyta fragment tekstu i w razie konieczności korzysta z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Grupa formułuje i zapisuje także pytania do przeczytanej treści. Następnie zostają utworzone nowe grupy, tak, aby w każdej z nich znaleźli się przedstawiciele wszystkich poprzednich grup. Przedstawiciel każdej poprzedniej grupy opowiada treść swojego fragmentu, a następnie zadaje pytania dotyczące tego fragmentu, sprawdzając wśród członków nowej grupy stopień zrozumienia treści którą streszczał.

  • Następnie uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia całego tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, która informacja jest zgodna z treścią tekstu, dopasowują śródtytuły, pracują ze słownictwem. Po wykonaniu zadań sprawdzają z inną parą poprawność ich wykonania.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda z grup losuje jeden z głównych tematów znajdujących się na ilustracji interaktywnej (zalecenia/pozytywne oddziaływanie na ciało i zdrowie/pozytywne oddziaływanie na mózg i samopoczucie). Grupy zapoznają się z informacjami dotyczącymi swoich tematów i prezentują uzyskane informacje na forum klasy. Każda z grup wyjaśnia nieznane zwroty oraz odpowiada na pytania klasy i nauczyciela. Po omówieniu wszystkich trzech tematów uczniowie w parach wykonują Übung 1–3. Każdy uczeń indywidualnie zastanawia się przez kilka minut nad rozwiązaniem ćwiczenia. Zapisuje swoje myśli na kartce papieru lub małych karteczkach, gdzie każda myśl jest zapisana osobno. Uczniowie rozmawiają w parach o swoich pomysłach na rozwiązanie ćwiczenia. Prezentują swoje notatki, porównują przemyślenia, zestawiają ze sobą podobne rozwiązania i zastanawiają się nad tym, które z przemyśleń były różne i z jakiego powodu tak się stało. Wybrani przez nauczciela przedstawieciele par prezentują na forum klasy wyniki pracy.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w parach tworzą krótki tekst, wymieniają (na zmianę) argumenty przemawiające za bieganiem. Wybrane pary prezentują wypowiedź na forum klasy.

  • Uczniowie kolejno wymieniają niezbędne dla biegacza wyposażenie.

  • W ramach podsumowania uczniowie w parach odgrywają role: doradcy ds. sprzętu sportowego/trenera biegania i udzielają wskazówek odnośnie zakupu odpowiedniego zestawu dla biegacza lub informują o zaletach biegania i zachęcają do jego uprawiania.

Materiały pomocnicze:
https://www.aktiv-online.de/ratgeber/richtig-joggen-lernen-tipps-und-tricks-fuer-anfaenger-4095 [dostęp 10.03.2023], tylko do użytku edukacyjnego

Uczniowie mogą pracować także z tekstem autentycznym z powyższego linku do strony internetowej, który zawiera informacje na temat biegania. Treść przedstawiona na stronie internetowej może być podstawą do głębszej analizy tematu oraz pomocna na lekcji do dodatkowych ćwiczeń językowych. Uczniowie znajdują w tekście autentycznym informacje spójne z zagadnieniami poruszanymi w e‑materiale, a także nowe treści, które pomogą im podczas formułowania własnej wypowiedzi.

Praca domowa

Zadaniem ucznia jest zaprojektowanie plakatu reklamowego promującego „bieganie” i zaprezentowanie go na forum klasy (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem.
    Na prośbę nauczyciela uczniowie wyszukują w Internecie wywiady z biegaczami i analizują je pod kątem wypowiedzi o pozytywnym wpływie biegania na zdrowie (zagadnienie ilustracji interaktywnej). Swoje spostrzeżenia zaprezentują podczas lekcji.

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń. Uczniowie, analizując obrazki z ilustracji interaktywnej, snują przypuszczenia, jaka treść znajduje się w tekście ukrytym pod danym numerkiem ilustracji interaktywnej. Multimedium może również służyć jako inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych.

  • Po lekcji: uczniowie rozszerzają informacje do poszczególnych zagadnień ilustracji interaktywnej lub przygotowują się na podstawie ilustracji do dyskusji na temat Bieg to zdrowie/Bieg po zdrowie.