Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.10.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Warum ist Laufen gesund?/Dlaczego bieganie jest zdrowe?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiada nia się na temat biegania ze szczególnym uwzględnieniem zalet tego sportu oraz sprzętu potrzebnego do jego uprawiania.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
wymienia argumenty przemawiające za bieganiem;
opisuje, co składa się na wyposażenie biegacza;
wyjaśnia, jaki wpływ ma bieganie na zdrowie.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim;
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne: memory, praca z ilustracją interaktywną, burza mózgów, wspólne czytanie zgodne z zasadami nauczania kooperatywnego;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst podzielony na fragmenty,
tekst źródłowy,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: „Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?” Następnie prosi ich o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat biegania i jego dobroczynnego wpływu na zdrowie (burza mózgów). Nauczyciel tak steruje dyskusją, żeby już teraz pojawiły się treści, z którymi uczniowie zostaną skonfrontowani w kolejnej części lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel na wstępie dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje fragment tekstu. Grupa czyta fragment tekstu i w razie konieczności korzysta z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Grupa formułuje i zapisuje także pytania do przeczytanej treści. Następnie zostają utworzone nowe grupy, tak, aby w każdej z nich znaleźli się przedstawiciele wszystkich poprzednich grup. Przedstawiciel każdej poprzedniej grupy opowiada treść swojego fragmentu, a następnie zadaje pytania dotyczące tego fragmentu, sprawdzając wśród członków nowej grupy stopień zrozumienia treści którą streszczał.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia całego tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, która informacja jest zgodna z treścią tekstu, dopasowują śródtytuły, pracują ze słownictwem. Po wykonaniu zadań sprawdzają z inną parą poprawność ich wykonania.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda z grup losuje jeden z głównych tematów znajdujących się na ilustracji interaktywnej (zalecenia/pozytywne oddziaływanie na ciało i zdrowie/pozytywne oddziaływanie na mózg i samopoczucie). Grupy zapoznają się z informacjami dotyczącymi swoich tematów i prezentują uzyskane informacje na forum klasy. Każda z grup wyjaśnia nieznane zwroty oraz odpowiada na pytania klasy i nauczyciela. Po omówieniu wszystkich trzech tematów uczniowie w parach wykonują Übung 1–3. Każdy uczeń indywidualnie zastanawia się przez kilka minut nad rozwiązaniem ćwiczenia. Zapisuje swoje myśli na kartce papieru lub małych karteczkach, gdzie każda myśl jest zapisana osobno. Uczniowie rozmawiają w parach o swoich pomysłach na rozwiązanie ćwiczenia. Prezentują swoje notatki, porównują przemyślenia, zestawiają ze sobą podobne rozwiązania i zastanawiają się nad tym, które z przemyśleń były różne i z jakiego powodu tak się stało. Wybrani przez nauczciela przedstawieciele par prezentują na forum klasy wyniki pracy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach tworzą krótki tekst, wymieniają (na zmianę) argumenty przemawiające za bieganiem. Wybrane pary prezentują wypowiedź na forum klasy.
Uczniowie kolejno wymieniają niezbędne dla biegacza wyposażenie.
W ramach podsumowania uczniowie w parach odgrywają role: doradcy ds. sprzętu sportowego/trenera biegania i udzielają wskazówek odnośnie zakupu odpowiedniego zestawu dla biegacza lub informują o zaletach biegania i zachęcają do jego uprawiania.
Materiały pomocnicze:
https://www.aktiv-online.de/ratgeber/richtig-joggen-lernen-tipps-und-tricks-fuer-anfaenger-4095 [dostęp 10.03.2023], tylko do użytku edukacyjnego
Uczniowie mogą pracować także z tekstem autentycznym z powyższego linku do strony internetowej, który zawiera informacje na temat biegania. Treść przedstawiona na stronie internetowej może być podstawą do głębszej analizy tematu oraz pomocna na lekcji do dodatkowych ćwiczeń językowych. Uczniowie znajdują w tekście autentycznym informacje spójne z zagadnieniami poruszanymi w e‑materiale, a także nowe treści, które pomogą im podczas formułowania własnej wypowiedzi.
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest zaprojektowanie plakatu reklamowego promującego „bieganie” i zaprezentowanie go na forum klasy (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem.
Na prośbę nauczyciela uczniowie wyszukują w Internecie wywiady z biegaczami i analizują je pod kątem wypowiedzi o pozytywnym wpływie biegania na zdrowie (zagadnienie ilustracji interaktywnej). Swoje spostrzeżenia zaprezentują podczas lekcji.W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń. Uczniowie, analizując obrazki z ilustracji interaktywnej, snują przypuszczenia, jaka treść znajduje się w tekście ukrytym pod danym numerkiem ilustracji interaktywnej. Multimedium może również służyć jako inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych.
Po lekcji: uczniowie rozszerzają informacje do poszczególnych zagadnień ilustracji interaktywnej lub przygotowują się na podstawie ilustracji do dyskusji na temat Bieg to zdrowie/Bieg po zdrowie.