Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.13.3
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Exotische Tiere als Haustiere? – Exoten im Privathaushalt/Egzotyczne zwierzęta jako zwierzęta domowe? – Egzotyka w domu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania i wypowiadania się na temat świata przyrody: zwierząt egzotycznych, hodowanych w prywatnych domach, zagrożeń dla środowiska naturalnego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje notatkę prasową na podstawie podanych informacji;
analizuje argumenty za i przeciw posiadaniu egzotycznych zwierząt;
przedstawia swoje zdanie na temat posiadania egzotycznych zwierząt w domu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych;
umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych i niejęzykowych).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, wyjaśnianie,
problemowa: metoda przypadków,
aktywizująca: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów, skrzynka pytań,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
pytania do skrzynki pytań,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
pudełko.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej, z której uczniowie dowiadują się, jakie zwierzęta egzotyczne są najczęściej hodowane w prywatnych domach w Niemczech. Następnie prosi ich o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce, oraz o zwrócenie uwagi na pochodzenie egzotycznych zwierząt.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat trzymania zwierząt egzotycznych w domach, prosi o podanie wydarzeń/sytuacji z udziałem tych zwierząt oraz przykładów posiadania zwierząt egzotycznych przez znanych ludzi. Nauczyciel pyta o przykłady hodowania zwierząt egzotycznych w otoczeniu uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu zwierzęta egzotyczne w prywatnych domach.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, np. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, znajdowanie określonych informacji w tekście, przetwarzanie tekstu).
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (plik audio):
określają główną myśl fragmentu wypowiedzi oraz określają intencje i nastawienie autora wypowiedzi;
układają informacje w określonym porządku;
wyciągają wnioski z informacji zawartych w wypowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z poleceniem do Übung 3 do Pliku audio.
Uczniowie w parach przeprowadzają rozmowę, podczas której jedna z osób próbuje odwieść kolegę/koleżankę od pomysłu zakupu egzotycznego zwierzęcia. Role, które mają odegrać, przyjmują uczniowie sami lub przydziela je im nauczyciel. Warto dać uczniom chwilę na zebranie argumentów. Uczniowie prezentują przygotowane rozmowy/scenki na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują zadania utrwalające słownictwo i zwroty oraz zbierają argumenty za i przeciw hodowaniu zwierząt egzotycznych w prywatnych domach.
Nauczyciel stosuje metodę skrzynkę pytań. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji, dzieląc klasę na 2–3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie konstruują wpis na forum, w którym wyrażają swoje zdanie na temat posiadania zwierząt egzotycznych w prywatnych domach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: Uczniowie w ramach metody lekcji odwróconej zapoznają się z plikiem audio, mają za zadanie przygotować pytania dotyczące tekstu.
W trakcie lekcji: Uczniowie losują przygotowane wcześniej pytania, które zostają umieszczone w jednym pojemniku i odpowiadają na nie. Można wprowadzić element rywalizacji, dzieląc klasę na grupy. Za poprawne odpowiedzi grupy zdobywają punkty.
Po lekcji: Uczniowie wybierają sobie jedno z egzotycznych zwierząt. Przygotowują informacje na temat, co trzeba przygotować oraz jakie warunki spełnić, by zwierzę mogło zamieszkać w domu prywatnym.