Numer e‑materiału: 3.2.10.5

Imię i nazwisko autora Magdalena Agnetta

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Wie soll ich mich zum Sport motivieren?/Jak mam się zmotywować do uprawiania sportu?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat motywacji do uprawiania sportu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje ogłoszenia kursów motywacyjnych;

  • zastanawia się, w jaki sposób najlepiej motywuje się do działania;

  • wymienia wskazówki motywacyjne do uprawiania sportu.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić w historyjce;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (np. w formie historyjki);

  • wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;

  • czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.

Metody i formy nauczania:

  • aktwizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel  zapisuje na tablicy lub na ekranie komputera (w przypadku pracy zdalnej) pojęcia Motivation, Sport. Następnie zachęca uczniów do wspólnego stworzenia mapy pojęć pod hasłem: „Jak zmotywować się do uprawiania sportu?”. Uczniowie zgłaszają pomysły. Nauczyciel podpowiada uczniom, że mają to być krótkie hasła, które następnie zapisuje na tablicy lub – w przypadku pracy zdalnej - na ekranie komputera, który udostępnia uczniom.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie, czytając ogłoszenia kursów motywacyjnych, znajdują w nich zdania, zwroty, wyrazy związane z motywacją. Następnie wspólnie z nauczycielem tworzą listę plusów i minusów danego kursu. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zdecydowali, na który kurs najchętniej by się zapisali.

  • Uczniowie w parach grupują, do którego ogłoszenia pasują dane informacje (Übung 2 z sekcji Przeczytaj).

  • Nauczyciel przeprowadza w klasie głosowanie, które ogłoszenie ma najwięcej zwolenników.

  • Uczniowie słuchają wywiadu z ekspertem motywacyjnym (plik audio). Po wysłuchaniu mogą podsumować na forum podane wskazówki i porównać je z podanymi przez siebie na początku lekcji radami zapisanymi w formie mapy pojęć.

  • Następnie uczniowie w parach zaznaczają na podstawie nagrania, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe, dopasowują wypowiedzi do odpowiednich kategorii, zaznaczają poprawne zdania (Übung 1‑3 z sekcji Plik audio).

  • Propozycja alternatywna do pracy w klasie: Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Jeden z uczniów opisuje swój problem z motywacją do sportu. Pozostali uczniowie udzielają mu porad, korzystając przy tym ze wskazówek wypowiedzianych przez eksperta w wywiadzie. Osoba, która udzieli najbardziej adekwatnej rady, dostaje punkt. Wygrywa osoba, która zebrała najwięcej punktów.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wraca z uczniami do stworzonej na początku lekcji mapy pojęć. Pyta uczniów: „Czy po wykonaniu ćwiczeń do Multimedium i części Sprawdź się, należałoby uzupełnić mapę z początku lekcji o jakieś sposoby na motywację?” (tutaj uczniowie mogą dodać wskazówki podane w Aufgabe 7) oraz „Z jakiego poznanego podczas lekcji sposobu na motywację chcielibyście skorzystać?”.

Praca domowa

Uczeń zapyta dwie dowolne osoby (członka rodziny, przyjaciela) o ich sposoby na przezwyciężenie wewnętrznego lenia oraz przygotuje na ten temat relację ustną.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Przygotowanie kilku definicji motywacji, zastanowienie się, co dla każdego z nas oznacza motywacja.

  • W trakcie lekcji: uczniowie mogą stworzyć poradnik lub listę porad: „Co mnie motywuje najbardziej?”, „W jaki sposób motywować siebie?”. Przygotowane poradniki można zawiesić na ścianach sali lub gazetce.

  • Po lekcji: uczniowie wyszukują w Internecie oferty kilku kursów motywacyjnych,  przygotowują wypowiedzi z argumentacją za lub przeciw braniu udziału w danych kursach.