Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.10.5
Imię i nazwisko autora Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie soll ich mich zum Sport motivieren?/Jak mam się zmotywować do uprawiania sportu?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat motywacji do uprawiania sportu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje ogłoszenia kursów motywacyjnych;
zastanawia się, w jaki sposób najlepiej motywuje się do działania;
wymienia wskazówki motywacyjne do uprawiania sportu.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić w historyjce;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (np. w formie historyjki);
wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody i formy nauczania:
aktwizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy lub na ekranie komputera (w przypadku pracy zdalnej) pojęcia Motivation, Sport. Następnie zachęca uczniów do wspólnego stworzenia mapy pojęć pod hasłem: „Jak zmotywować się do uprawiania sportu?”. Uczniowie zgłaszają pomysły. Nauczyciel podpowiada uczniom, że mają to być krótkie hasła, które następnie zapisuje na tablicy lub – w przypadku pracy zdalnej - na ekranie komputera, który udostępnia uczniom.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie, czytając ogłoszenia kursów motywacyjnych, znajdują w nich zdania, zwroty, wyrazy związane z motywacją. Następnie wspólnie z nauczycielem tworzą listę plusów i minusów danego kursu. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zdecydowali, na który kurs najchętniej by się zapisali.
Uczniowie w parach grupują, do którego ogłoszenia pasują dane informacje (Übung 2 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel przeprowadza w klasie głosowanie, które ogłoszenie ma najwięcej zwolenników.
Uczniowie słuchają wywiadu z ekspertem motywacyjnym (plik audio). Po wysłuchaniu mogą podsumować na forum podane wskazówki i porównać je z podanymi przez siebie na początku lekcji radami zapisanymi w formie mapy pojęć.
Następnie uczniowie w parach zaznaczają na podstawie nagrania, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe, dopasowują wypowiedzi do odpowiednich kategorii, zaznaczają poprawne zdania (Übung 1‑3 z sekcji Plik audio).
Propozycja alternatywna do pracy w klasie: Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Jeden z uczniów opisuje swój problem z motywacją do sportu. Pozostali uczniowie udzielają mu porad, korzystając przy tym ze wskazówek wypowiedzianych przez eksperta w wywiadzie. Osoba, która udzieli najbardziej adekwatnej rady, dostaje punkt. Wygrywa osoba, która zebrała najwięcej punktów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wraca z uczniami do stworzonej na początku lekcji mapy pojęć. Pyta uczniów: „Czy po wykonaniu ćwiczeń do Multimedium i części Sprawdź się, należałoby uzupełnić mapę z początku lekcji o jakieś sposoby na motywację?” (tutaj uczniowie mogą dodać wskazówki podane w Aufgabe 7) oraz „Z jakiego poznanego podczas lekcji sposobu na motywację chcielibyście skorzystać?”.
Praca domowa
Uczeń zapyta dwie dowolne osoby (członka rodziny, przyjaciela) o ich sposoby na przezwyciężenie wewnętrznego lenia oraz przygotuje na ten temat relację ustną.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Przygotowanie kilku definicji motywacji, zastanowienie się, co dla każdego z nas oznacza motywacja.
W trakcie lekcji: uczniowie mogą stworzyć poradnik lub listę porad: „Co mnie motywuje najbardziej?”, „W jaki sposób motywować siebie?”. Przygotowane poradniki można zawiesić na ścianach sali lub gazetce.
Po lekcji: uczniowie wyszukują w Internecie oferty kilku kursów motywacyjnych, przygotowują wypowiedzi z argumentacją za lub przeciw braniu udziału w danych kursach.