Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Styl budownictwa a krajobraz

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

5) podaje argumenty przemawiające za potrzebą zharmonizowania stylu budownictwa z istniejącym krajobrazem przyrodniczym i kulturowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia znaczenie krajobrazu przyrodniczego i kulturowego,

  • charakteryzuje przykłady stylu budownictwa wkomponowanego oraz niewkomponowanego w krajobraz,

  • ocenia potrzebę zharmonizowania stylu budownictwa z istniejącym krajobrazem przyrodniczym i kulturowym.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Materiały pomocnicze

Chmielewski T.J., Myga‑Piątek U., Solon J., Typologia aktualnych krajobrazów Polski, „Przegląd Geograficzny” 2015, nr 87 (3), s. 377–408. Dostępne w internecie: rcin.org.pl (dostęp 18.05.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i prosi, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  • Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” oraz z filmem edukacyjnym.

  • Uczniowie wykonują polecenia zawarte w materiale.

  • Wybrany uczeń przedstawia na forum klasy swoje odpowiedzi, inni uczniowie je uzupełniają.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji z cyklu „Krajobrazy Polski” (zakres rozszerzony: XIV. 1, XIV. 2).