Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Styl budownictwa a krajobraz
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
5) podaje argumenty przemawiające za potrzebą zharmonizowania stylu budownictwa z istniejącym krajobrazem przyrodniczym i kulturowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia znaczenie krajobrazu przyrodniczego i kulturowego,
charakteryzuje przykłady stylu budownictwa wkomponowanego oraz niewkomponowanego w krajobraz,
ocenia potrzebę zharmonizowania stylu budownictwa z istniejącym krajobrazem przyrodniczym i kulturowym.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Materiały pomocnicze
Chmielewski T.J., Myga‑Piątek U., Solon J., Typologia aktualnych krajobrazów Polski, „Przegląd Geograficzny” 2015, nr 87 (3), s. 377–408. Dostępne w internecie: rcin.org.pl (dostęp 18.05.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i prosi, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” oraz z filmem edukacyjnym.
Uczniowie wykonują polecenia zawarte w materiale.
Wybrany uczeń przedstawia na forum klasy swoje odpowiedzi, inni uczniowie je uzupełniają.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji z cyklu „Krajobrazy Polski” (zakres rozszerzony: XIV. 1, XIV. 2).