Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Dziedzictwo kulturowe etnicznej grupy mniejszościowej w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
prezentuje podstawowe fakty dotyczące pochodzenia Romów, ich osiedlania się w Polsce i zagłady w trakcie II wojny światowej;
analizuje problemy, z jakimi boryka się społeczność romska;
charakteryzuje elementy dziedzictwa kulturowego Romów;
uzasadnia, co wpływa na obecną sytuację Romów oraz na to, jak są postrzegani przez społeczeństwo.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki i mazaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podział klasy na cztery grupy. Na arkuszach papieru uczniowie zapisują słowo: „Cyganie”. Zespoły mają za zadanie metodą burzy mózgów zapisać jak najwięcej skojarzeń z tym słowem.
2. Po wyznaczonym czasie liderzy grup przedstawiają efekty pracy. Pozostali uczniowie podkreślają określenia i zwroty, które się powtarzają, aby pominąć je we własnej prezentacji.
3. Chętna lub wybrana osoba odczytuje tekst „Romowie czy Cyganie?” zawarty w e‑materiale.
4. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacji
1. Po krótkim wprowadzeniu na temat mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce klasa wraz z prowadzącym analizuje teksty źródłowe z e‑materiału dotyczące praw mniejszości narodowych.
2. Chętna lub wybrana osoba zapisuje na tablicy prawa mniejszości narodowej i dokumenty, w których są one zapisane.
3. Uczniowie zapoznają się z rysem historycznym na temat Romów – ich pochodzeniem, eksterminacją, migracją. Następnie w parach rozmawiają i zapisują najważniejsze informacje dotyczące przeczytanego tekstu. Wyznaczeni uczniowie czytają swoje notatki.
4. Podział klasy na trzy grupy. Ich zadaniem jest opracowanie materiałów dotyczących:
grupa 1 – Ilu Romów mieszka w Polsce?
grupa 2 – W jakich obszarach Polski mieszkają?
grupa 3 – Jakie instytucje kulturalne Romów istnieją w Polsce?
Po wyznaczonym czasie osoby koordynujące działania grup przedstawiają odpowiedzi i krótko je omawiają.
5. Praca z multimedium. Uczniowie odsłuchują audiobook, a następnie wykonują w parach dołączone do niego polecenia. Omówienie odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel koordynuje pracę i w razie konieczności udziela wskazówek i informacji zwrotnej.
6. Dyskusja i refleksja nad rolą rodziny u Romów i u Polaków. Uczniowie wskazują różnice i podobieństwa.
7. Uczniowie na podstawie dostępnych źródeł wskazują, z jakimi problemami borykają się Romowie. Dyskutują na ten temat i przedstawiają propozycje rozwiązań.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel wyznacza ćwiczenia do wykonania jako podsumowanie i utrwalenie poznanych wiadomości. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Uczniowie podsumowują zajęcia i podają wnioski.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, prawo.gov.pl.
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.gov.pl.
Bożena Aksamit rozmawia z Małgorzatą Wójcik, 55% Polaków odczuwa niechęć wobec Cyganów, wyborcza.pl.
Zenon Gierała, Jestem Romem…, „Tygodnik Radomski” 1987, nr 9 (257).
Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020, Warszawa 2014, lodz.uw.gov.pl.
Angelika Kuźniak, Papusza, Wołowiec 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie przed lekcją mogą zapoznać się z treścią audiobooka i przeprowadzić lekcję odwróconą.