Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Erozja eoliczna i jej przykłady.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń: 3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje erozję eoliczną,

  • podaje przykłady erozji eolicznej,

  • rozpoznaje produkty erozji eolicznej.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, burza mózgów, mapa mentalna, grafika interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik

Materiały pomocnicze

M. Klimaszewski, Geomorfologia, PWN Warszawa 1978.

M. P. Pietrow, Pustynie kuli ziemskiej, PWN Warszawa 1976.

SCENARIUSZ LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Krótka pogadanka na temat możliwości rzeźbotwórczej działalności wiatru na powierzchni Ziemi.

  • Burza mózgów – uczniowie podają i zapisują na tablicy czynniki wpływające na intensywność rzeźbotwórczej działalności wiatru (można wykorzystać część Przeczytaj z e‑materiału).

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie bloku tekstowego zdefiniowali erozję eoliczną oraz wyróżnili procesy tej erozji.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy; każda wybiera lidera, który będzie odpowiadał za pracę grupy, grupy otrzymują duże arkusze papieru i pisaki do stworzenia mapy mentalnej do wybranego procesu erozji eolicznej.

  • Nauczyciel objaśnia uczniom, na czym polega kreślenie map mentalnych; przydziela do opracowania takich map: dwóm grupom proces deflacji, dwóm pozostałym - proces korazji; prosi o uwzględnienie efektów poznawanych procesów.

  • Uczniowie na środku arkusza papieru zapisują nazwę procesu, następnie pisząc, rysując i nazywając, sporządzają mapy myślowe.

  • Po upływie określonego czasu uczniowie dwóch grup (pracujących nad tym samym procesem) przyczepiają swoje prace na tablicy, liderzy, wspomagani praz innych uczniów z grupy, prezentują wykreślone mapy mentalne, porównując je między sobą.

  • Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, podkreśla wspólne elementy.

  • Następnie prezentują się w taki sam sposób dwie pozostałe grupy, nauczyciel również podsumowuje ich pracę.

  • Uczniowie zapisują do zeszytu (w formie notatki) przy nazwie procesu przedstawione formy erozyjne.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel (wykorzystując grafikę interaktywną) wyświetla slajdy przedstawiające poszczególne eoliczne formy erozyjne – uczniowie rozpoznają je i przedstawiają ich cechy.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału.

  • Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

Praca domowa

• Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8 z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

• Grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji dotyczącej krajobrazów pustynnych (zakres podstawowy V.3).