Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska
Autorka scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć:What's in the Box? / Co jest w pudełku?
Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.5, 1.8, 2.1, 2.2, 3.1, 5.2, 7, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa różne przedmioty.
Uczeń opisuje cechy wskazanych przedmiotów.
Uczeń udziela krótkiej odpowiedzi twierdzącej i przeczącej.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija umiejętność opisywania wybranych przedmiotów.
Uczeń kształci umiejętność pracy w grupie.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra dydaktyczna, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje pudełko z różnymi przedmiotami, np. małą piłkę, linijkę, misia, plastikową łyżeczkę oraz 6 pustych pudełek.
W ramach rozgrzewki nauczyciel prosi dzieci, żeby usiadły w kręgu – sam również z nimi siada. Wyciąga pudełko i zachęca wybranego ucznia, żeby podszedł do pudełka i włożył do niego rękę: Feel the object! What is it? Po udzieleniu odpowiedzi uczeń pokazuje przedmiot pozostałym osobom. Następnie nauczyciel pyta klasę: Is it a ball/teddy bear? itd., a uczniowie odpowiadają.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj) i prosi uczniów o powtarzanie słów za odtwarzanymi nagraniami do obrazków.
Uczniowie słuchają nagrania z historyjki (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je w kluczowych momentach – przed nazwami przedmiotów. Jeśli uczniowie nie pamiętają, o jakim przedmiocie była mowa w nagraniu, nauczyciel wyjmuje go z pudełka i pokazuje w ramach podpowiedzi.
Ochotnik podchodzi do tablicy i pokazuje kolejne obrazki z Exercise 2 (Przeczytaj). Pozostali uczniowie chórem odczytują wyrażenia, które pasują do rysunków, a ochotnik zaznacza odpowiedzi na tablicy.
Uczniowie wspólnie wykonują na tablicy Exercise 1 (Film). Po dobraniu w pary wszystkich wyrażeń i obrazków nauczyciel głośno odczytuje każde z nich, a uczniowie trzykrotnie je powtarzają: głośno, ciszej i szeptem – jak echo.
Uczniowie oglądają film. Następnie zostają podzieleni przez nauczyciela na sześć grup. Każda drużyna dostaje pudełko, do którego wkłada różne przedmioty, np. długopis, ołówek, kredkę. Zadaniem grup jest zagrać w grę, którą widzieli na filmie. Jedna osoba pyta: What’s in the box?, a druga dotyka przedmiotu w pudełku i opisuje jego cechy. Na koniec uczniowie próbują odgadnąć nazwę tego przedmiotu. Następnie dochodzi do zmiany. Gra trwa tak długo, aż wszystkie osoby z drużyny będą w każdej roli.
Drużyny rozwiązują krzyżówkę Exercise 2 (Film). Na koniec nauczyciel pyta, jakie jest hasło i co ono oznacza.
Uczniowie w grupach wykonują Exercise 3 (Film). Po ułożeniu wszystkich zdań nauczyciel prosi wybrane osoby z drużyn, żeby przeczytały po jednym zdaniu.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby wrzucili do pudełka różne przedmioty. Wkłada ręce do pudełka i wybiera jeden z nich, a potem go opisuje. Uczniowie mają odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze: Pudełka, różne przedmioty.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie po obejrzeniu filmu wykonują karty obrazkowe przedstawiające przedmioty, o których w nich mowa.