Numer e‑materiału: 2.7.12.4

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Wedman

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Elektrogeräte im Alltag / Urządzenia elektryczne wokół nas

Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność informowania o urządzeniach elektrycznych otaczających nas w gospodarstwie domowym

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy niektórych domowych urządzeń elektrycznych;

  • przedstawi zalety i wady posiadania smartfona;

  • dopasuje urządzenia do czynności, które można za ich pomocą wykonać.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • jest nagradzany za proces i postęp.

Strategie uczenia się:

  • stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego – i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • zadawanie pytań (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, prośba o poprawienie błędów);

  • współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;

  • praktyczna – aktywizująca, burza mózgów, dyskusja, odgrywanie ról;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • karteczki do zapisywania argumentów „za” i „przeciw”,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Uczniowie czytają informację wprowadzającą „Czy wiesz, że…” o urządzeniach elektrycznych, następnie nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na ich temat. Uczniowie tworzą listę urządzeń elektrycznych używanych w ich codziennym życiu.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie przyglądają się zdjęciu do tekstu w części Przeczytaj; nauczyciel prezentuje podpis do zdjęcia: Ein Leben ohne Smartphone ist für Teenager unvorstellbar! Uczniowie w trakcie burzy mózgów wyrażają swoje zdanie na ten temat. Argumenty uczniów „za” i „przeciw” zapisywane są na karteczkach i tworzą galerię odpowiedzi. Nauczyciel porządkuje zapisane odpowiedzi uczniów.

  • Uczniowie czytają tekst w sekcji Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie wypisują z tekstu kolejne argumenty „za” lub „przeciw”, które dołączone zostają do wcześniej stworzonej galerii odpowiedzi.

  • Uczniowie w parach doskonalą rozumienie tekstu czytanego, wykonując Übung 1 i 3 w sekcji Przeczytaj: określają prawdziwość zdań oraz utrwalają znajomość struktur leksykalnych występujących w e‑materiale, łącząc ze sobą ich fragmenty.

  • Uczniowie w parach porządkują wady i zalety posiadania smartfona (Übung 2 w sekcji Przeczytaj), a następnie prowadzą dialogi dotyczące sytuacji, w której muszą poradzić sobie bez smartfona. Każda para losuje jedną z sytuacji przygotowanych przez nauczyciela, np.: 1) Verabredung mit Freunden ohne die Verwendung von Kurznachrichten, 2) Orientierung in einer fremden Stadt ohne das Navigationssystem des Smartphones, 3) Planung eures Tages ohne den Kalender und Taschenrechner des Smartphones. Uczniowie nagrywają swoje dialogi smartfonem i prezentują je na forum.

  • Nauczyciel odtwarza nagranie w sekcji Plik audio. Uczniowie zapisują podczas słuchania nazwy urządzeń elektrycznych, które pojawiły się w nagraniu, i sprawdzają swoją listę z listą urządzeń z Übung 1 w sekcji Plik audio. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej Übung 2, a wybrani uczniowie uzupełniają zdania brakującą nazwą urządzenia elektrycznego.

  • Uczniowie w parach próbują znaleźć odpowiedzi na pytania zapisane przez nauczyciela na tablicy, np.: Wie saugt man seine Wohnung ohne Staubsauger? Wie erhitzt man Wasser ohne Wasserkocher? Wie schickt man ein Video an seine Freunde, wenn der Akku des Smartphones leer ist? Uczniowie prezentują swoje pomysły na forum.

c) Faza podsumowująca:

  • Na podstawie Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się nauczyciel inicjuje dyskusję i pyta uczniów: Wie sieht dein Tag mit deinem Smartphone aus? Wozu benutzt du es morgens, nachmittags oder abends? Nauczyciel podpowiada, aby uczniowie skorzystali z zamieszczonych pod ćwiczeniem wskazówek oraz rozwiązań.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrazów i zwrotów, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa

W celu utrwalenia słownictwa oraz struktur leksykalnych poznanych na lekcji uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3 oraz 4 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują opis dwóch urządzeń elektrycznych i ich zastosowania – tego, które w domu używane jest najczęściej, oraz tego, które jest nieużywane/używane najrzadziej;

  • w trakcie lekcji: przygotowanie galerii urządzeń najczęściej wykorzystywanych w domu oraz tych, które są niepotrzebne/używane najrzadziej; uzupełnienie opisów czynności, które można wykonywać za pomocą tych urządzeń na podstawie nagrania z części Plik audio;

  • po lekcji: przygotowanie ankiety na temat różnych urządzeń elektrycznych w domu i ich zastosowania.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec