Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Czy kwasy karboksylowe reagują tak samo jak kwasy nieorganiczne?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik wykaże podobieństwo we właściwościach chemicznych kwasów nieorganicznych i kwasów karboksylowych;

Zakres rozszerzony:

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

8) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik wykaże podobieństwo we właściwościach chemicznych kwasów nieorganicznych i kwasów karboksylowych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje podobieństwa we właściwościach chemicznych kwasów karboksylowych i kwasów nieorganicznych;

  • wyjaśnia, na czym polega reakcja estryfikacji;

  • projektuje i wykona doświadczenia, które udowodnią podobieństwo we właściwościach chemicznych kwasów karboksylowych i kwasów nieorganicznych.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materialu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących;

  • eksperyment.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda;

  • podręczniki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania:

  • Który kwas jest przedstawicielem beztlenowych kwasów nieorganicznych?

  • Który kwas jest przedstawicielem kwasów karboksylowych?

  • Czy wiecie, że komórki okładzinowe żołądka produkują kwas solny, który wchodzi w skład soku żołądkowego?

  • Czy wiecie, że przy produkcji aspiryny wykorzystuje się kwas octowy?

  • Jak myślicie, czy pomimo tego, że te dwa kwasy należą do innych grup, mogą reagować podobnie?

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów na temat właściwości chemicznych kwasów nieorganicznych i kwasów karboksylowych. Uczniowie zapisują na tablicy w tabelce po jednej stronie właściwości chemiczne kwasów nieorganicznych, a po drugiej kwasów karboksylowych. Wspólnie z nauczycielem podsumowują, które właściwości chemiczne są podobne zarówno dla kwasów karboksylowych, jak i kwasów nieorganicznych.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na sześcioosobowe grupy. Podopieczni otrzymują karteczkę z jedną właściwością wspólną dla kwasów karboksylowych i kwasów nieorganicznych. Ich zadaniem będzie zaprojektowanie i przeprowadzenie doświadczenia, które udowodni podobieństwo tej właściwości chemicznej w przypadku obydwu kwasów. Nauczyciel rozdaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne (zgodnie z opisem w e‑materiale).

  2. Każda z grup w odpowiedniej kolejności przeprowadza doświadczenia uczniowskie (nr 1, 2, 3, 4, 5) – wg instrukcji opisanej w e- materiale. Wszyscy uczniowie otrzymują karty pracy, które uzupełniają indywidualnie. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i ich wspiera. Po zakończonej pracy liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną podczas wypowiedzi uczniów.

  3. Doświadczenie nr 6 i/lub 7 w e‑materiale (w zależności od ilości czasu, jaka pozostała do końca lekcji) wykonuje wskazany uczeń asystent z pomocą nauczyciela. Po zakończonej pracy uczniowie wyciągają wnioski na forum klasy.

  4. Samodzielna praca uczniów z grafiką interaktywną.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytanie skierowane do uczniów:

  • Jakim reakcjom podobnym ulegają kwasy karboksylowe i kwasy nieorganiczne?

  • Jakie podobieństwa i różnice są we właściwościach kwasu solnego i octowego?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas wykonywania zadania domowego.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakim reakcjom podobnym ulegają kwasy karboksylowe i kwasy nieorganiczne?

  • Jakie podobieństwa i różnice są we właściwościach kwasu solnego i octowego?

  1. Mazaki, kartki.

  2. Karteczki dla każdej grupy z nazwą właściwości chemicznej podobnej dla kwasów karboksylowych i kwasów nieorganicznych.

  3. Nauczyciel przygotowuje potrzebne sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne potrzebne do przeprowadzenia doświadczenia - opis w e‑materiale.

  4. Karty pracy ucznia:

R1Wp3upNvxpkr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 217.72 KB w języku polskim