Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: What’s for Lunch? / Co na lunch?
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III
Treść nauczania – cele szczegółowe I.3, I.6, II.2, II.5, III.4, V.1, V.5, V.8
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące jedzenia w szkolnej stołówce.
Uczeń opisuje zwyczaje dotyczące pory obiadowej w szkole.
Uczeń tworzy e‑mail, w którym opisuje swój ulubiony lunch.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zwyczajów obiadowych w szkole.
Uczeń kształtuje świadomość znaczenia zdrowych nawyków żywieniowych dla efektywnej nauki i lepszego funkcjonowania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/katalogiem interaktywnym)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you like our school cafeteria? Why? Why not? What do you usually have for lunch on schooldays? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł tekstu: How to Improve School Lunch? Jamie Oliver Will Help You i przedstawia sylwetkę słynnego brytyjskiego kucharza Jamiego Olivera, na podstawie wcześniej znalezionych w internecie artykułów i wywiadów z kucharzem. Następnie uczniowie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy. Uzasadniają je, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst How to Improve School Lunch? Jamie Oliver Will Help You i w parach wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):
Is there a cafeteria in your school?
Where do you eat your lunch at school?
Do you bring your own packed lunch?
What do you usually eat for lunch?
Przed rozpoczęciem pracy nauczyciel zachęca uczniów do ułożenia 1–2 dodatkowych pytań do podanych w zadaniu, np. obok pytania Is there a cafeteria in your school? mogą dodatkowo zapytać: What do you like about it?
W ramach przygotowania do pracy z katalogiem interaktywnym uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się na forum klasy z katalogiem i ustnie odpowiadają na pytania z Exercise 2 (Katalog interaktywny): What’s your favourite lunch set from the catalogue? Why? Na koniec dyskusji klasowej nauczyciel może zaproponować głosowanie na najpopularniejsze wśród uczniów danie z katalogu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie słuchają nagrania do Exercise 4 (Katalog interaktywny) i wybierają odpowiedzi w ćwiczeniu. Porównują je w parach i podają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Katalog interaktywny). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie, rozmawiając w parach, opisują zdrowy lunch w Exercise 7 (Sprawdź się).
Uczniowie na podstawie swoich wypowiedzi w Exercise 7 tworzą ulotkę informacyjną zatytułowaną Healthy Lunch. Prezentują prace na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 5 i 6 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You watched a TV programme about school lunches from all over the world and decided to share your eating habits. In a blog entry:
describe how and when you eat your school lunch;
write what your favourite lunch is;
write which meal from another country you want to try.
Write 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie zapisują 5 zagadek dotyczących słownictwa z katalogu z e‑materiału według wzoru: It is a dish you make from X, Y, Z. The dish comes from X. Następnie w parach rozwiązują zagadki.