Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski, poziom podstawowy
Temat zajęć: Police Without Guns / Policja bez broni
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.5, III.4, III.7, IV.1, IV.6, V.1, V.6, VIII.3, IX.1
Poziom nauczania - podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z zakresem obowiązków policji i sprzętem, którym dysponuje.
Uczeń umie wypowiedzieć się na temat tego, czy policja powinna być uzbrojona.
Uczeń potrafi zredagować wpis na forum, w którym opisuje z perspektywy świadka incydent z udziałem policji, i wyraża opinię na temat jej działań.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakresu obowiązków policji i sprzętu, którym dysponuje.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat obowiązków policji.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające brytyjskiego policjanta i mówi: They majority o police officers in the UK are unarmed. Why do you think this is so? Is it safe? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Police Without Guns – Does It Work? i podają podstawowe informacje dotyczące początków policji (kto stworzył tę formację, kiedy i co jest cechą charakterystyczną policji brytyjskiej).
Nauczyciel dzieli uczniów na trzyosobowe grupy. W każdej grupie każdy uczeń zapoznaje się z jednym z trzech fragmentów tekstu (B–D) i wyszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego policja brytyjska nie jest uzbrojona. Uczniowie w obrębie grup relacjonują treść fragmentów, które czytali. Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, czy ich sugestie dotyczące przyczyn braku uzbrojenia policji brytyjskiej (faza wstępna lekcji) pokryły się z treścią tekstu. Dodatkowo uczniowie dzielą się ciekawymi informacjami dotyczącymi policji brytyjskiej uzyskanymi od kolegów/koleżanek.
Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi uczniowie mogą dodatkowo ułożyć zdania z wyrazami, których NIE wybrali.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj).
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie odpowiadają na pytania, pracując w trzech różnych parach. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno zadanie spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve recently witnessed a dangerous situation involving your local police. You want to share your opinion about the incident. On the town’s online forum:
describe when and where the accident happened;
write what the police officers did;
explain why their behaviour was appropriate/inappropriate;
present your opinion about the use of special equipment by the police.
Your entry should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, bazując na prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują więcej ciekawostek na temat policji na świecie. Mogą wykorzystać np.: https://facts.net/police-officers-facts/. Na kolejnej lekcji uczniowie prezentują wyszukane przez siebie ciekawostki, a zadaniem kolegów/ koleżanek jest odgadnięcie, o jakim kraju mowa.