Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Historia
Temat: Jak stworzyć potężną dynastię?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XII. Polska w XIV – XV w.
Uczeń:
3) wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV – XV w.;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, w jaki sposób można stworzyć podwaliny pod potęgę dynastii;
wyjaśnia, jak ważne było posiadanie w rodzinach królewskich męskiego potomka;
ocenia, jaki wpływ na losy kraju i innych może mieć troska o rodzinę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
flipcharty i markery
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, co wiedzą już na temat dynastii Jagiellonów. Na tablicy jeden z uczniów zapisuje odpowiedzi kolegów i koleżanek, tworząc mapę myśli.
Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup, rozdaje im arkusze z pytaniami i markery. Grupy mają za zadanie wybrać swojego przedstawiciela – lidera. Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie z e‑materiału.
Grupa 1,4 - W jaki sposób Władysław Jagiełło dążył do stworzenia potęgi dynastycznej w Europie Środkowo - Wschodniej?
Grupa 2,5 – Dlaczego Władysławowi Jagielle tak bardzo zależało na posiadaniu męskiego potomka i jaką cenę był skłonny zapłacić?
Grupa 3,6 – Władysław Jagiełło bardzo troszczył się o rodzinę i o zapewnienie potomka męskiego jako dziedzica tronu. Jaki to miało wpływ na losy kraju i innych państw w Europie Środkowo – Wschodniej?
Po wyznaczonym czasie grupy z tymi samymi pytaniami łączą się i konsultują swoje wypowiedzi. Na umówiony sygnał nauczyciela liderzy grup odczytują swoje odpowiedzi. Plakaty zawieszają w widocznym miejscu.
Aby wspólnie dokonać analizy swojej pracy i wyciągnąć wnioski z lekcji, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z prezentacją multimedialną i w parach przedyskutowanie poleceń.
Po wykonaniu zadania wyznaczeni lub chętni uczniowie odpowiadają na pytania i wspólnie z klasą zapisują wnioski z dzisiejszej lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wykonali ćwiczenia 1,2,3,4,5, i 8. Następnie wspólnie uczniowie omawiają swoje odpowiedzi jako utrwalenie poznanego materiału.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 9 jako podsumowania zajęć – uczniowie wskazują słabe i mocne strony polityki dynastycznej Jagiełły. Wybrana osoba przedstawia swoje propozycje, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Na zakończenie prosi uczniów o samoocenę i ocenę pracy grup na zajęciach – najaktywniejsze osoby lub grupy otrzymują oceny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Jesteś kronikarzem Władysława Jagiełły - stwórz notatkę będącą kronikarskim zapisem ważnych wydarzeń związanych z narodzinami dziedzica.
Materiały pomocnicze:
Akt unii horodelskiej z 2 października 1413 r.
Polska w okresie monarchii stanowej (1346‑1454). Wybór tekstów źródłowych, oprac. R. Heck, Warszawa 1955.
J. Besala, Małżeństwa królewskie. Jagiellonowie. Tajemnice alkowy, przyjaźnie i zdrady, Bellona, Warszawa 2006.
A. Klubówna, Cztery królowe Jagiełłowe, Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa 1990.
E. Rudzki, Polskie królowe, t. I, Instytut Prasy i Wydawnictw Novum, Warszawa 1990.
Unia w Horodle na tle stosunków polsko‑litewskich, red. S. Górzyński, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2015.
K. Janicki, Królewska poradnia małżeńska. Jadwiga i Jagiełło, dostępny online w serwisie ciekawostkihistoryczne.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentację multimedialną uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania lekcji odwróconej. W takim rozwiązaniu uczniowie zapoznają się przed lekcją z prezentacją, opracowują swoje odpowiedzi, a w trakcie lekcji porównują je wspólnie.