Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Powtórka przed maturą. Interpretacja wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Jesień to gwiazdy lecące z drzew...
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
utrwala umiejętności związane z interpretacją tekstów poetyckich,
określa funkcję środków stylistycznych zastosowanych w wierszu Jesień to gwiazdy lecące z drzew... Krzysztofa Kamila Baczyńskiego,
omawia sposób obrazowania w poezji pokolenia wojennego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: Powtórka przed maturą. Interpretacja wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Jesień to gwiazdy lecące z drzew...”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale i wysłuchanie obu części audiopowtórki.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja ma charakter powtórkowy i służy utrwaleniu umiejętności interpretacji tekstów poetyckich. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie wiersza Jesień to gwiazdy lecące z drzew.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, korzystając z informacji wysłuchanych w audiopowtórce, odpowiadają na kluczowe pytania interpretacyjne: kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Jak zbudowana jest sytuacja liryczna? Jakie środki stylistyczne wykorzystał poeta? Jaki nastrój panuje w wierszu?
Następnie wykonują w parach polecenia dotyczące wiersza, które zamieszczono w sekcjach: „Interpretacja cz. 1” i „Interpretacja cz. 2”.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem lekcji jest gra edukacyjna. Uczniowie przechodzą przez nią samodzielnie, dzięki czemu sprawdzają swoje umiejętności interpretacyjne i wiedzę.
Praca domowa:
Przypomnij sobie inne wiersze poetów pokolenia Kolumbów i sprawdź, czy ich autorzy również wykorzystali apokaliptyczne obrazowanie.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Krzysztof Kamil Baczyński, Liryki najpiękniejsze, red. Jerzy Kapica, Toruń 2014.
Multimedialna opowieść o życiu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Polskie Radio 24.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium jako powtórkę przed maturą.