Dla nauczyciela
Autor: Łukasz Łopuszański
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tworzenie aplikacji mobilnych na platformę Android – wprowadzenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz najważniejsze definicje elementów aplikacji mobilnej.
Zapoznasz się z różnymi narzędziami służącymi do stworzenia aplikacji mobilnej.
Przedstawisz proces tworzenia aplikacji mobilnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tworzenie aplikacji mobilnych na platformę Android – wprowadzenie”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”. Pozostali uczniowie w razie potrzeby uzupełniają nieporuszone kwestie. Jeśli zaistnieją jakieś wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia je.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Symulacja interaktywna”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z jej treścią. Zapisują ewentualne problemy i pytania. Po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Ćwiczenie umiejętności. W kolejnym etapie uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązanie z inną osobą i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Wskazówki metodyczne:
Lekcja może być wprowadzeniem do projektu grupowego. Uczniowie mogą zaplanować prostą aplikację, przygotować dla niej dokumentację, diagramy etc.